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Justice Served or Justice Subverted? Two Muslim Women sue a local ‘Mudéjar’ Official in fourteenth-century Aragon, ¿Justicia recta o Justicia subvertida? Dos mujeres musulmanas demandan a un oficial local mudéjar en el siglo XIV aragonés

  • Catlos, Brian A.
In 1300 two Muslim women sued a local aljama official in Daroca, claiming he had unlawfully evicted them from their houses, and physically mistreated them, all without due legal process. In the trial, after witnesses corroborated the womens’ claims, the defendant accused them of being unreliable. These objections were not admitted by the magistrate, who found in the women’s favor, and punished the official. A close reading of the process reveals that, far from being a straightforward case of abuse of power, the defendant may well have been in the right. If so, the framing of Ali Dexadet, the lieutenant alamín of Daroca, exemplifies the debilities of Islamic justice in mudéjar Aragón, and reveals the depth of the factionalism which often characterized minority communities., En Daroca, en 1300, dos mujeres mudéjares demandaron a un oficial de su aljama, alegando que, sin ningún derecho, las había desahuciado de sus casas y maltratado. En el juicio, varios testigos corroboraron sus afirmaciones, pero el acusado, alegó que no eran fiables. Sin embargo, el magistrado rechazo esta defensa, y declaró culpable al oficial musulmán, puniéndole de manera ejemplar. Lo que, a primera vista, parece un caso obvio de abuso de poder por parte de este oficial, podría haberse tratado, bien al contrario, de una injusticia. Es factible que el acusado, Ali Dexadet —lugarteniente del alamín de Daroca— fuera una víctima inocente de las prevaricaciones de sus enemigos. Si fuera así, este caso pone de manifiesto la debilidad de la justicia islámica en el Aragón mudéjar, y la rencorosa política interna que, en ocasiones, podía caracterizar a las comunidades minoritarias.
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El Mediterráneo a través de la ficción: el extraño caso de Sir John Mandeville

  • Morales Osorio, Susana
  • Fernández Hoyos, Sonia
The Travels of Sir John Mandeville presents the ficticious construction of the Orient through a travels tale which is primarily shaped as a pilgrimage to Jerusalem. Over and above the critical controversy about the existence of Sir John Mandeville, this book depicts in a very accurate way several key topics in the literature of the Middle Ages as it is the conception of the travel through the medieval peregrination, the homo viator as a consequence of the religious becoming which steamed the Middle Ages, or the Bible as the geography of the known world and the destination of the medieval curiosity. On the other hand, the tale shows a very special devising of the Other, of the unknown, by means of a mythical perspective, that is, through the recreation of fascinating mirabilia collection that still impress the current reader., Los viajes de Sir John Mandeville presenta la construcción ficticia del Oriente a través de un relato de viajes que se configura en primera instancia como una peregrinación a Jerusalén. La concepción del viaje a través de la peregrinatio medieval, el homo viator como consecuencia del devenir religioso que empaña la Edad Media, la Biblia como geografía del mundo conocido y como destino de la curiosidad medieval, tienen en la figura narrativa del Libro de las Maravillas del Caballero Sir John Mandeville una de sus mejores articulaciones, al margen de los problemas y discusiones derivados de la existencia o no del autor. Por otro lado, el relato muestra una especial elaboración del Otro, de lo desconocido, a través de una mirada mítica, es decir, mediante la recreación de un fascinante conjunto de mirabilia que continúa sorprendiendo al lector actual.
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El retaule de Santa Magdalena de les Tragines

  • Riu de Martín, Mª Carmen
This work studies two pieces of a altarpiece situated in the rural church called Santa Magdalena de les Tragines, which belongs to Guixers town; now these pieces are custodied in Museu de la Vall de Lord (Sant Llorenç de Morunys). Although nobody could find these tables author, whose style is named International Gothic, which was developed during the last period of fifteenth century and the first period of the sixteenth. Their style and tendency shows a clear influence from the North-Catalonian artists., Treball sobre dues peces d’un retaule trobat a l’església rural de Santa Magdalena de les Tragines en el municipi de Guixers, que en l’actualitat es conserven al Museu de la Vall de Lord (Sant Llorenç de Morunys). Es tracta de dues taules anònimes corresponents a l’estil Gòtic Internacional de final del segle XV i principi del segle XVI que mostren una clara influencia temàtica i estilística dels artistes de la Catalunya Nord.
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Libros

  • Verdes i Pijuan, Pere
  • Mutgé i Vives, Josefina
  • Diago Hernando, Máximo
  • Ferrer i Mallol, María Teresa
  • Batlle i Gallart, Carme
  • Casas Nadal, Montserrat
  • García de la Barrera, Fernando Arnó
  • Armenteros Martínez, Ivan
  • Vela i Aulesa, Carles
  • Valls i Huguet, Monica
  • Manero Sorolla, Mª Pilar
  • Raufast Chico, Miguel
  • Sabate, Flocel
  • Cantera Montenegra, Margarita
  • Bertran i Roige, Prim
  • González Arévalo, Raúl
  • Lázaro Orsi, Mario
  • Hernando, Josep
  • Redondo García, Esther
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Las cofradías en el reino de Valencia. Análisis y claves interpretativas

  • Benítez Bolorinos, Manuel
Between 1329 and 1458 the kingdom of Valencia witnessed a development of an assocaitive movement parallel to other European regions, which gave rise to the appearence of a great number of associations divided in two main groups: religious and trade brotherhoods. Their objectives were to cover a series of spiritual and charity needs, and also to serve as a representation for the traditional handicrafts, looking for a great influence on the urban world by means of a series of symbols, which permited a high grade of social exhibition., Entre los años 1329 y 1458, el reino de Valencia asistió al desarrollo de un movimiento asociativo, paralelo a otras regiones europeas, que dio lugar a la aparición de un buen número de corporaciones divididas en dos grandes grupos: cofradías religiosas y cofradías de oficio. Sus objetivos eran cubrir una serie de necesidades espirituales y benéficas, pero también servir de representación a los oficios artesanos, buscando así una mayor influencia en el mundo urbano a través de la ostentación de una serie de símbolos, que permitieron un alto grado de exhibición social.
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Las cofradías de la Vera Cruz y de la Sangre de Cristo en la Corona de Aragón (siglos XIV-XVI)

  • Navarro Espinach, Germán
Fraternities of True Cross were founded in the XIVth century or later in some cities of the Crown of Aragon like Xàtiva, Valencia, Zaragoza or Requena. In contrast, a lot of fraternities of Christ’s Blood were born in the XVIth century or later. Both of them were composed by nobles, priests, bourgeoisie and peasants, and were promoted directly by the monarchy and the Church. They were the first fraternities of Passion or Holy Week that we know in Spain. In this article we study the most important ordinances that we find today in the Crown of Aragon, including others records about some relics, subject that has to do with the dedication of these fraternities., Cofradías de la Vera Cruz se fundaron desde el siglo XIV en algunas ciudades de la Corona de Aragón como Xàtiva, Valencia, Zaragoza o Requena. En contraste, muchas cofradías de la Sangre de Cristo nacen en el siglo XVI o más tarde. Ambos tipos de asociaciones estuvieron compuestas por nobles, clérigos, burgueses y labradores, y en muchos casos fueron promovidas directamente por la monarquía o la Iglesia. Son las primeras cofradías de la Pasión o de Semana Santa que hubo en España. En este artículo estudiamos los textos de ordenanzas hoy conocidos en la Corona de Aragón, incluyendo otras noticias sobre las diversas reliquias relacionadas con la advocación de estas cofradías.
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