Encontrado(s) 11579 resultado(s)
Encontrada(s) 1158 página(s)

Cuentos del reino secreto (1982) de José María Merino: una meditación sobre el retorno al origen

  • Pérez-Bustamante Mourier, Ana Sofía
Análisis de la fantasticidad en la colección "Cuentos del reino secreto" (1982), de José María Merino, y estudio de la disposición de los textos en el libro de cuentos como estructura macrosignificante. Estudio del simbolismo relativo al retorno al origen y los arquetipos de la Edad de Oro y paraíso perdido.
Proyecto:


Hydrogen passivation of boron acceptors in as-grown boron-doped CVD diamond epilayers

  • Fernández-Lorenzo, Concepción
  • Araújo Gay, Daniel
  • Martín, J.
  • Alcántara, J
  • Navas, J.
  • Villar, Maria del Pilar
  • Alegre, Maria de la Paz
  • Volpe, Pierre Nicola
  • Omnés, Franck
  • Bustarret, Etienne
A homoepitaxial boron-doped diamond single layer is investigated by means of Fourier transformed infrared spectroscopy (FTIR) and cathodoluminescence (CL). Both techniques are shown to be complementary. μ-FTIR mapping allows to determine the location of active boron while CL allows discernability between passivation and compensation. Hydrogen incorporation during chemical vapour deposition (CVD) growth is revealed to passivate boron acceptors. The obtained results highlight that plasma etching can induce a dissociation of B–H centres., 4 pages
Proyecto:


Methodologies for teaching an engineering subject in different countries: comparison and results

  • Muñoz-Perez, Juan J.
  • M. Graça, Neves
  • Simona, Fontul
  • Marina, Miguez
  • Sebastian, Solari
  • Francisco, Pedocchi
  • Luis, Teixeira
  • Marina, Navarro Pons
  • Coral, Ramos-Amaya
Engineering or technical degrees are difficult to teach and, consequently, have always been characterized by a large number of academic failures. Therefore, continuous assessment has been applied to classes of similar content, related to Port and Coastal Engineering during these last years in three different Universities worldwide: University of La Republica (Montevideo, Uruguay), Nova de Lisboa (Portugal) and Cadiz (Spain). This paper presents different methodologies used to teach and evaluate these courses at each University, together with the results of the evaluations of the students who were enrolled during the current and previous stages. Generally, a decrease in the number of students who abandon the classes has been noticed together with an increase in the percentage of students who pass and an improvement of their grades, except at the University Nova de Lisboa were the results have remained stable. In addition, changes experienced in the courses are discussed herein by comparing the percentage of success in the different locations. Moreover, influence of the different methodologies and the possible reasons for these changes are also presented and analysed. As a conclusion, the improvement in educational outcomes has been achieved through the concurrence of different factors: the existence of more frequent written and/or oral exams, practical examples of case studies as well as access to specific tools of new technology and to documentation specifically prepared for the classes and available online. Evidently, the above mentioned tasks require a strong commitment and great effort by the teaching staff. If human resources diminish, as it is happening in Spain and Portugal due to the budget reduction in education, two difficult questions arise: For how long will teachers’ current effort be maintained? What impact will have their complete devotion to teaching in their research performance?
Proyecto:


Estadística Aplicada a la Criminología

  • Pigueiras Voces, Gema
Inferencia estadística, Prácticas enfocadas al uso de programas estadísticos con el objeto de resolver problemas de Inferencia Estadística
Proyecto:


La excavación

  • Ramos Muñoz, José
  • Bernal Casasola, Darío
  • Vijande Vila, Eduardo
  • Cantillo Duarte, Juan Jesús
  • Cabral, Antonio
  • Domínguez-Bella, Salvador
  • Manuela, Pérez
  • Barrena Tocino, Antonio
Proyecto:


El Deterioro Cognitivo: un Factor a Tener en Cuenta en la Evaluación e Intervención de Pacientes con Dolor Crónico.

  • Ojeda, Begoña
  • Salazar, Alejandro
  • Dueñas, María
  • Failde, Inmaculada
El dolor crónico constituye un grave problema de salud pública, dada su elevada prevalencia y las consecuencias personales y sociales que produce. La presencia de dolor crónico se ha asociado con un deterioro cognitivo leve, sobre todo en los pacientes afectados por fibromialgia o dolor neuropático, habiéndose relacionado esto con la concurrencia en estos pacientes, de otros procesos, como la ansiedad, la depresión, los trastornos del sueño y el consumo de ciertos fármacos, todos ellos habituales en los pacientes con dolor crónico. En esta revisión, hacemos un repaso del complejo proceso de la cognición así como de los distintos elementos que lo integran. Asimismo, revisamos los mecanismos mediante los que el dolor crónico puede afectar el proceso de la cognición y el modo en el que este puede verse afectado por la concurrencia de otras patologías, o por los fármacos habitualmente utilizados para su tratamiento. Finalmente se plantea la necesidad de evaluar el deterioro cognitivo en los pacientes con dolor crónico, con el objetivo de evitar la progresión de la enfermedad cognitiva hacia un cuadro de deterioro más grave, así como de contribuir a mejorar la respuesta terapéutica al dolor y el aumento de la calidad de vida de los pacientes., Chronic pain constitutes a serious public health problem due to its high prevalence and the social and personal consequences. The presence of chronic pain has been associated with mild cognitive impairment, especially in patients with fibromyalgia and neuropathic pain, and it has been also related with other disease like anxiety, depression, sleep disorders and the use of certain drugs, usually taken on these patients. This document revises the complex issue of the cognitive process and the several elements that comprise it. Likewise, we review the different mechanisms by which pain affect cognitive process and the way it could be affected by other disease, or by drugs commonly used on treatment. It is necessary to assess mild cognitive impairment on chronic pain patients, in order to prevent the develop and the evolution of cognitive disease to a more severe impairment, as well as help to improve therapeutic response to pain and increase health related quality of life of patients.
Proyecto:


Práctica 3: Precipitación, Filtración y Centrifugación (Video 1 de 4) - Grado en Química y Grado en Enología

  • Palacios Santander, José María
  • Cubillana Aguilera, Laura
  • Fernández Barbero, Gerardo
  • Espada Bellido, Estrella
  • García Moreno, María de Valme
Práctica 3: Precipitación, Filtración y Centrifugación (Video 1 de 4) - Grado en Química y Grado en Enología. En este vídeo se ofrece una pequeña introducción sobre la práctica, centrada en tres operaciones básicas de laboratorio: filtración, precipitación y centrifugación. Igualmente, se enumeran los materiales necesarios para llevar a cabo la experiencia y se describe el proceso de preparación de la muestra. A continuación se muestra cómo llevar a cabo la pesada en balanza y se continúa mostrando el inicio de la precipitación y la disolución posterior del precipitado mediante calentamiento., Campus de Excelencia Internacional Agroalimentario - CeIA3 (UAL, UCA, UHU y UJA). Proyecto de innovación docente: Diseño de experiencias educativas dirigidas a los alumnos de Química para promover la adquisición de competencias relacionadas con el manejo de la información química y de destrezas de trabajo en el laboratorio., Video 1 de 4. Duración: 6' 48''.
Proyecto:


C*-algebras associated to boolean dynamical systems

  • Carlsen, Toke Meier
  • Ortega, Eduardo
  • Pardo, E.
The goal of these notes is to present the C*-algebra C*(B,L,θ) of a Boolean dynamical system (B,L,θ), that generalizes the C*-algebra associated to Labelled graphs introduced by Bates and Pask, and to determine its simplicity, its gauge invariant ideals, as well as compute its K-Theory.
Proyecto:


Proyecto de Innovación docente: El ciclo de la vida del hombre: El casto laurel o las metamorfosis de Dafne

  • Diaz Gito, Manuel Antonio
Forma parte del Proyecto de Innovación Docente. El ciclo de la vida del hombre (a través de la tradición clásica)
Proyecto:


1808-1810. La Nación reasume la soberanía

  • Ramos Santana, Alberto
El texto analiza diferentes proclamas y manifiestos de Juntas surgidas entre 1808 y 1810, en los que se constata la reasunción de la soberanía por el pueblo español
Proyecto:


Buscador avanzado