Buscador

Found 42 result(s)
Found 5 page(s)

First conclusions concerning the cult and iconography of St. James the Great in Rome, Primeras conclusiones sobre el culto y la iconografía de Santiago el Mayor en la ciudad de Roma

  • Vázquez Santos, Rosa
This article deals with the artistic and devotional topography associated with St. James the Great in the city of Rome based on a study of the churches and pilgrim hospitals under his patronage. An examination of the principal bibliographical and documental sources, especially those concerned with topography and iconography, has led to two aspects that converge: one is chronological, and has allowed us to date the foundation, disappearance, destruction or change of patronage of the churches, confirming a strong development of the cult of Saint James between the Jubilee Year 1300 and the end of the 15th century, and subsequently a rapid decline throughout the 16th century into the first decades of the 17th century; the second aspect is geographical and demonstrates the importance of the basilica of St. Peter, its relics and its pilgrims in the early development of the cult of St. James and then, later, the connection between those hospitals and churches and the pilgrimage to the main Roman basilicas. To this is added a study of the works of art, preserved or lost, relics, processions and other liturgical expressions, completing a study which aims at presenting and overall picture of the subject., El presente artículo ofrece una topografía artística y devocional de Santiago el Mayor en la ciudad de Roma a través del estudio de las iglesias y hospitales que estuvieron bajo su titularidad. De la consulta sistemática de las principales fuentes bibliográficas y documentales, principalmente topográficas e iconográficas, hemos obtenido dos discursos que se entrecruzan: uno cronológico que permite fechar la fundación, desaparición, derribo o cambio de titularidad de las iglesias estudiadas, confirmando un fuerte desarrollo del culto compostelano entre el Jubileo de 1300 y finales del siglo XV, así como un acelerado declive a lo largo del siglo XVI y primeras décadas del XVII; el segundo discurso, geográfico, ratifica la importancia de la basílica de San Pedro, sus reliquias y peregrinos para el primer desarrollo del culto jacobeo y, posteriormente, la relación entre los hospitales e iglesias jacobeas y la peregrinación a las principales basílicas de la ciudad. A todo ello se suma el estudio de las obras de arte, conservadas o perdidas, reliquias, procesiones y otras manifestaciones litúrgicas, completando un trabajo que pretende ser una primera mirada conclusiva sobre el tema.
Project:


The city of Cordoba in its first map: a schematic drawing dating from 1752, La ciudad de Córdoba en su primer plano: un dibujo esquemático de 1752

  • García Ortega, Antonio Jesús
  • Gámiz Gordo, Antonio
The present study deals with an anonymous drawing located in the Córdoba Cathedral Archive, until now published with insufficient graphic quality, incorrectly dated and inadequately analysed. It forms part of the so-called “Vázquez Venegas” documents collection, and examination reveals its purpose and date (1752). It turns out to be the first-known map of the city of Córdoba, and as such a valuable graphic document for approaching its urban configuration and architecture. Comparison with other city drawings from the 12th century through the early 19th century permits analysis of its schematic graphical construction within a broad temporal context. The defensive wall and its doors are indicated as being next to parish churches and several convents, thus offering interesting data about transformed or lost elements of the urban landscape., La presente investigación trata sobre un dibujo anónimo del Archivo de la Catedral de Córdoba, hasta ahora publicado con escasa calidad gráfica, mal datado y apenas sin estudiar. Forma parte de la colección documental “Vázquez Venegas”, cuyo análisis permite desvelar sus fines y fecharlo en 1752. Estamos ante el primer plano conocido de la ciudad de Córdoba, un valioso testimonio para conocer su conjunto urbano y sus arquitecturas. La comparación con otros dibujos de ciudades entre el siglo XII y principios del XIX permite comprender su esquemática construcción gráfica dentro de un amplio contexto temporal. Junto a las iglesias parroquiales de la ciudad y algunos de sus conventos, aparece la muralla y sus puertas, ofreciendo datos de interés sobre elementos transformados o perdidos de su paisaje.
Project:


The image of archbishop and cardinal Francisco Antonio de Lorenzana, La imagen del arzobispo y cardenal Francisco Antonio de Lorenzana

  • de la Cruz Alcañiz, Cándido
Francisco Antonio de Lorenzana y Buitrón (1722-1804) as an historic personage generates a projection in a continuous image. The author presents and analyses the portraits from his period as Archbishop of Mexico (1766-1772) and those from his period as Archbishop of Toledo (1772-1800), all testimonies of his social activities., Francisco Antonio de Lorenzana y Buitrón (1722-1804) como personaje histórico genera una proyección advertida en una imagen continuada. Damos a conocer y analizamos los retratos de su etapa como arzobispo de México (1766-1772) y como arzobispo de Toledo (1772-1800), testimonios de su actividad social.
Project:


A Last Supper and an Ascension, obverse and reverse of a door attributed to Matías de Aguirre, La Última Cena y la Ascensión, anverso y reverso de una puerta, atribuidas a Matías de Aguirre

  • Mateo Gómez, Isabel
Discusses a cabinet door to save a custody and paintings of the Last Supper and the Ascension that are painted on it on the sides: these paintings are attributed to Matías Aguirre., Se estudia una puerta de armario para guardar una custodia y las pinturas de la Cena y la Ascensión que aparecen pintadas en ella en el anverso y reverso: estas pinturas se atribuyen a Matías de Aguirre.
Project:


A triptych identified by Adriaen Thomasz Key attributed to Antonio Moro in Spain, Un tríptico identificado de Adriaen Thomasz Key atribuido a Antonio Moro en España

  • Díaz Padrón, Matías
Study of the two doors of a large triptych with portraits of the donors and patron saints in grisaille, attributed until now to Antonio Moro, have led to the conclusion that for stylistic and technical reasons they were painted by Adriaen van Key, thereby contributing to the amplification of the most recent monograph by J. Jonckheere., El estudio de las dos puertas de un tríptico de gran tamaño con los retratos de los donantes y santos patronos en grisalla, atribuidas hasta ahora a Antonio Moro, nos inclina por razones de técnica y estilo a restituirlas hoy a Adriaen van Key contribuyendo a la ampliación de la monografía más reciente de K. Jonckheere.
Project:


Antonio Ricci in Madrid: 1586-1635, Antonio Ricci en Madrid: 1586-1635

  • García López, David
Life of painter Antonio Ricci is studied by new documents from his arrived at Escorial with Federico Zuccari in 1586. Ricci worked in the Palace of Madrid and was involved in the birth of the Academy of Painting. Here are studied his work as Painter and Appraiser, or his portrait of Philip IV of Spain and his relationship with Jeronimo Gratti, Caballero de Gracia., Nuevas aportaciones documentales aclaran la vida del pintor Antonio Ricci en la Corte española desde su llegada a El Escorial junto a Federico Zuccari en 1586. Ricci trabajó como pintor en el entorno palaciego y estuvo involucrado desde el principio en el intento de creación de la Academia madrileña de pintores. Se detallan aquí su trabajo como tasador, su retrato del futuro Felipe IV o su cercana relación con un personaje tan singular como Jeronimo Gratti, el Caballero de Gracia.
Project:


Castillian Renaissance and Baroque sculpture in the Museu Nacional d’Art de Catalunya, Escultura castellana del Renacimiento y Barroco en el Museu Nacional d’Art de Catalunya

  • Yeguas i Gassó, Joan
In the Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) in Barcelona there is a collection of some 500 works of sculpture dating from the Renaissance and Baroque periods, few of them on public display. Thus this collection is not well known, even among art historians. Given the lack of a complete catalogue of these works, the purpose of this article is to present a selection of sculptures in the MNAC, all of great artistic interest, the majority of them unpublished. They are nine in all: attributed to Flemish importation, to the circle of Felipe Bigarny, to a collaborator of Diego de Siloé, to Jerónimo Hernández, to the studio of Juan de Anchieta, to a follower of Juan de Juni, to Manuel Pereira, to a disciple of Gregorio Fernández and to a follower of Luis Salvador Carmona., En el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) existe una colección de escultura de la época del Renacimiento y Barroco formada por más de 500 obras, de las cuales pocas están a la vista del público. Por lo tanto, no es de extrañar que se trate de una colección bastante desconocida, también entre los investigadores en historia del arte. A falta de un catálogo razonado de las obras adscritas a nuestra área, el objetivo del presente artículo es estudiar una selección de esculturas de los fondos del MNAC, obras de gran interés artístico, la mayoría de las cuales son inéditas. En total son nueve: atribuible a la importación flamenca, al círculo de Felipe Bigarny, a un colaborador de Diego de Siloé, a Jerónimo Hernández, al taller de Juan de Anchieta, a un seguidor de Juan de Juni, a Manuel Pereira, a un discípulo de Gregorio Fernández y a un seguidor de Luis Salvador Carmona.
Project:


Book reviews, Recensiones y bibliografía

  • Cabañas Bravo, Miguel
  • López-Yarto, Amelia
  • García Gaínza, María Concepción
  • Murga Castro, Idoia
  • Estella, Margarita M.
  • Izquierdo Aranda, Mª Teresa
Project:


Advanced search