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Modelo de localización de paradas de bus considerando la operativa e incidencias en la red

  • Alonso Oreña, Borja
RESUMEN: En esta tesis se aborda el problema de localización de paradas de trasporte público. Para ello se ha propuesto un modelo de localización de paradas de bus mediante la aplicación secuencial de dos enfoques: un primer enfoque estratégico en el que se localizan las paradas de bus en todo el sistema de transporte público a escala macroscópica y un segundo enfoque táctico a escala microscópica donde, a partir de la solución macroscópica obtenida, se afina la ubicación de paradas en ejes específicos de una ciudad. El Modelo Macroscópico propuesto se basa en un modelo de optimización bi-nivel, compuesto de un nivel superior que minimiza una función de costes totales del sistema (Coste Social) y un nivel inferior en el que se incluye un modelo de partición modal-asignación. Además tiene en cuenta la influencia del tráfico privado, la operativa de la red vial y la congestión en los viales, vehículos de transporte público y paradas de bus. Por su parte, el Modelo Microscópico propuesto se apoya en el modelo previo macroscópico y permite obtener la localización óptima de las paradas de autobús dentro de un corredor urbano atendiendo a maximizar la velocidad comercial del transporte público en dicho eje. La validez y utilidad de los modelos propuestos se han comprobado mediante la aplicación a un caso real: la ciudad de Santander, donde se ha conseguido optimizar el sistema existente consiguiendo una mejora del servicio de transporte público con menos recursos, aumentando la velocidad comercial en un 10% y reduciendo la flota necesaria en un 3%. Además se ha realizado un profundo análisis de sensibilidad, analizando el comportamiento y la relación entre las diferentes variables del problema., ABSTRACT: This thesis deals with the problem of locating stops on public transport systems from two sequentially applied perspectives. The first strategic perspective locates all the bus stops throughout the public transport system at a macroscopic scale and the second tactical perspective uses the macroscopic solution obtained beforehand to finely adjust the location of stops on a microscopic scale at specific points throughout the city. The proposed Macroscopic Model is based on a bi-level optimization model made up of an upper level minimizing a function of the overall system costs (Social Cost) and a lower level which includes a modal split assignment model. The model also takes into account the influence of bus stop location, private traffic, road operation and transit vehicle congestion. In turn, the proposed Microscopic Model is supported by the previous macroscopic model and allows the optimal location for bus stops to be found along an urban corridor whilst trying to maximise the commercial speed of the transit vehicles along this axis. The validity and usefulness of the proposed models have been checked with their application to a real case: the city of Santander, where the existing system has been optimised by improving the public transport service using fewer resources, increasing the commercial speed by 10% and reducing the fleet needed to do it by 3%. An in-depth sensitivity analysis has also been performed, analysing the behaviour and the relationship between the different variables of the problem., Mi agradecimiento al CEDEX del Ministerio de Fomento y al Ministerio de Educación y Ciencia por la financiación de los proyectos TRA2006-14663/MODAL y PT-2006-027-06IAPP los cuales han posibilitado la realización de esta tesis.
Project:


An unbiased dual-mode mixing antenna for wireless transponders

  • García García, José Ángel
  • Cabria de Juan, Lorena
  • Marante Torres, Reinel
  • Rizo Salas, Leysi
  • Mediavilla Sánchez, Ángel
A zero-bias dual-mode mixing antenna for wireless transponders is proposed in this paper. Designed over an Enhancement-mode Pseudomorphic HEMT (E-PHEMT), the mixer takes advantage of the device nonlinear characteristics around cold operation. Simple closed form expressions, obtained from time-varying circuit analysis, predict good conversion efficiency in two different operating modes without requiring DC bias. For validation, a lab prototype has been implemented and tested, to be finally integrated in a compact active printed antenna suitable for wireless sensor networks or other radio frequency identification (RFID) applications., This work was supported by Ministerio de Ciencia e Innovación through projects TEC2008-06684-C03-01 and CSD2008-00068. The authors also thank the support provided by AECID through action D/018607/08.
Project:


A new subspace method for blind estimation of selective MIMO-STBC channels

  • Vía Rodríguez, Javier
  • Santamaría Caballero, Luis Ignacio
  • Pérez Arriaga, Jesús
  • Vielva Martínez, Luis Antonio
In this paper, a new technique for the blind estimation of frequency and/or time-selective multiple-input multiple-output (MIMO) channels under space-time block coding (STBC) transmissions is presented. The proposed method relies on a basis expansion model (BEM) of the MIMO channel, which reduces the number of parameters to be estimated, and includes many practical STBC-based transmission scenarios, such as STBC-orthogonal frequency division multiplexing (OFDM), space-frequency block coding (SFBC), time-reversal STBC, and time-varying STBC encoded systems. Inspired by the unconstrained blind maximum likelihood (UML) decoder, the proposed criterion is a subspace method that efficiently exploits all the information provided by the STBC structure, as well as by the reduced-rank representation of the MIMO channel. The method, which is independent of the specific signal constellation, is able to blindly recover the MIMO channel within a small number of available blocks at the receiver side. In fact, for some particular cases of interest such as orthogonal STBC-OFDM schemes, the proposed technique blindly identifies the channel using just one data block. The complexity of the proposed approach reduces to the solution of a generalized eigenvalue (GEV) problem and its computational cost is linear in the number of sub-channels. An identifiability analysis and some numerical examples illustrating the performance of the proposed algorithm are also provided, This work was supported by the Spanish Government under projects TEC2007-68020-C04-02/TCM (MultiMIMO) and CONSOLIDER-INGENIO 2010 CSD2008-00010 (COMONSENS).
Project:


Propagation of voltage sags in industrial power networks

  • Ortiz Fernández, Alfredo
  • Muñiz González, Luis Miguel
  • Mañana Canteli, Mario
  • Ortiz Fernández, Félix
  • Delgado San Román, Fernando
  • Arroyo Gutiérrez, Alberto
The paper analyzes the propagation of voltage sags through the distribution network of an industrial company. For this, power quality is monitoring in high voltage, 44kV, and low voltage, 400V. The theory of M. Bollen is used for the study of the sags recorded by the meters at different points of the installation. It is necessary to know the connection of transformers in order to determine the transmission of the sags., The authors would like to thank the support of the Spanish Government under the research project ENE2007-68032-C04-04/CON.
Project:


The role of the dc-bus in voltage sags experienced by three-phase adjustable-speed drives

  • Mañana Canteli, Mario
  • Muñiz González, Luis Miguel
  • Ortiz Fernández, Alfredo
  • Aranda Sierra, José Ramón
  • Arroyo Gutiérrez, Alberto
  • Delgado San Román, Fernando
This research work is devoted to the critical evaluation of the role of the dc-bus in the behavior of threephase adjustable-speed drives with voltage sags. In particular, the dc-link voltage variation under voltage sag and its dependence on bus capacity, dc-link resistance and inductance and source impedance. The analysis can be used to introduce additional capacitance in the dc-link in order to increase the ride-through capability of the ASD. Both an electromagnetic transient model and a set-up facility have been introduced. This test platform can be used in order to study the sensitivity of ASD to different disturbances., The authors would like to thank the support of the Spanish Government under the research project ENE2007-68032-C04-04/CON.
Project:


Comparative study of two cogeneration systems based on energy recovery of fumes from a casting process

  • Fernández Fernández, Manuel
  • Renedo Estébanez, Carlos Javier
  • García Fernández, José
  • Pérez Remesal, Severiano Fidencio
  • Fernández Diego, Inmaculada
  • Mañana Canteli, Mario
This paper develops the comparison of two cogeneration systems that are suitable to perform heat energy recovery of the smoke produced by a casting process., The authors would like to thank the financial support of Government of Cantabria and NISSAN under the INVESNOVA research project and to the Council on Research and Technological Development of the University of Cantabria by their administrative assistance.
Project:


Banco de ensayos para el estudio del comportamiento dinámico de trenes de engranajes epicicloidales

  • Fernández del Rincón, Alfonso
  • Viadero Rueda, Fernando
  • Iglesias Santamaría, Miguel
Las transmisiones mecánicas mediante trenes de engranajes epicicloidales presentan un indudable interés desde múltiples puntos de vista debido a su excelente relación entre tamaño y potencia. No obstante el diseño óptimo de estos sistemas requiere un mejor conocimiento de su comportamiento dinámico. Persiguiendo este objetivo se ha llevado a cabo el diseño de un banco de ensayos que permite abordar la caracterización del comportamiento dinámico de este tipo de sistemas. Tras presentar brevemente las distintas posibilidades de construcción de este tipo de bancos, se describe el diseño de un banco experimental basado en la recirculación de potencia mecánica mediante el empleo de dos transmisiones planetarias idénticas con sus porta-satélites conectados mediante un eje hueco, por el interior de cual se ubica otro eje que une solidariamente los engranajes sol. De este modo es posible obtener un elevado nivel de carga mediante la aplicación de un par sobre una de las ruedas interiores mientras que el accionamiento únicamente debe proporcionar las pérdidas debidas al rozamiento. La selección del tamaño del accionamiento se ha llevado a cabo considerando la configuración específica del banco, determinando la magnitud de las pérdidas por rozamiento y la posibilidad de obtener un nivel de carga lo suficientemente elevado como para deteriorar los componentes de la transmisión, de modo que el banco pueda ser utilizado para llevar a cabo ensayos en estas condiciones. Otro aspecto que ha sido analizado es el diseño de los ejes de conexión entre los porta-satélites y engranajes sol así como el procedimiento a emplear para soportarlo en dirección radial así como sus efectos sobre las frecuencias de resonancia del conjunto. Se completa la descripción del banco con la presentación de los captadores y dispositivos para la adquisición y el acondicionamiento de las señales dinámicas.
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