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Processo, progetto e architettura, Process, project and architecture

  • De Marco, Paolo
  • Margagliotta, Antonino
  • Silvestre Navarro, Francisco Miguel
[EN] The concept of systematization is an innovative approach to the project that introduces a system of order with a method that proceeds by aggregating repeatable parts and regulates the phases of the design process. These principles can be found in the theories and experiments that lead to contemporary architecture, such as seriality, standardization, modularity that transform the project into a process and determine a new aesthetic. The works of the Fran Silvestre Arquitectos studio represent interesting examples that highlight the clarity of the process that operates through seriality and the definition of configurations based on dimensional relationships rather than on scale factors (as inherent in the concept of type) from which coherent structural and spatial solutions derive., [IT] Il concetto di sistematizzazione è un innovativo approccio al progetto che introduce un sistema di ordine con un metodo che procede per aggregazioni di parti ripetibili e regola le fasi del processo progettuale. Tali principi sono rintracciabili nelle teorizzazioni e sperimentazioni che conducono all¿architettura contemporanea, come la serialità, la standardizzazione, la modularità che trasformano il progetto in processo e determinano una nuova estetica. I lavori dello studio Fran Silvestre Arquitectos si offrono come interessanti esemplificazioni che evidenziano la chiarezza del procedimento che opera attraverso la serialità e la definizione di configurazioni fondate sui rapporti dimensionali piuttosto che su fattori di scala (come insito nel concetto di tipo) da cui conseguono coerenti soluzioni strutturali e spaziali.
Project:


El museo en la arquitectura docente de Mies van der Rohe: La fiesta del arte, The museum in the educational architecture of Mies van der Rohe: The festival of art

  • Lizondo Sevilla, Laura|||0000-0003-0376-0593
  • Santatecla Fayos, José
  • García-Requejo, Zaida
[ES] Mies van der Rohe exploró el proyecto de museo como arquitecto y como docente, y confrió un nuevo entendimiento acerca del signifcado del mismo: un espacio destinado al disfrute del arte. Si bien los museos que Mies realizó en su estudio han sido publicados y analizados por la crítica, se desconoce la investigación académica que desarrolló en torno a esta tipología. Por ello, el presente artículo tiene por objeto: dar a conocer los proyectos-museo que Mies supervisó en el programa de postgrado del IIT -en concreto las tesis fn de máster de Daniel Brenner, Jean Lippert y Peter Carter; realizar un estudio comparativo de dichas tesis, tomando como base los conceptos que el propio Mies manifestó en el texto del Museo para una Pequeña Ciudad; y exponer las invariantes que se mantienen en estos espacios destinados a la festa del arte, estableciendo conexiones entre la arquitectura del maestro y la de sus alumnos., [EN] Mies van der Rohe explored the museum project both as an architect and as a teacher, and contributed towards a new way of understanding its meaning: a space for the enjoyment of art. Although critics have already published articles about the museums that Mies created in his ofce, and analysed them in detail, nothing is known about the academic research he carried out on this type of building. For this reason, the purpose of this article is: to present the museum-projects that Mies supervised on the graduate programme at the IIT -specifcally the fnal master¿s theses of Daniel Brenner, Jean Lippert and Peter Carter; to carry out a comparative study of these theses, based on the concepts that Mies himself expressed in the text of the Museum for a Small City; and to explore the constant aspects that are maintained in these spaces destined for the festival of art, establishing connections between the architecture of the Mies, and that of his students.
Project:


Prácticas disidentes. La propuesta para el conjunto residencial de Suvikumpu de Raili y Reima Pietilä, Dissident practices. Raili and Reima Pietilä s design for the Suvikumpu housing development

  • FERNANDEZ-VIVANCOS GONZALEZ, ENRIQUE
[ES] En 1962, Raili y Reima Pietilä ganaron el concurso convocado para la construcción del conjunto residencial de Suvikumpu, en Tapiola, con una propuesta a contracorriente que logró abrir un debate social sobre los principios que habían orientado el desarrollo de esta ciudad experimental finlandesa durante los años cincuenta. Sin embargo, este proyecto, también contribuyó a situarlos intelectualmente en la solitaria tierra de nadie abierta entre el organicismo liderado por Aalto y el colectivo de arquitectos constructivistas que aspiraban a conformar una alternativa racional como contrapeso de la subjetividad e individualismo que apreciaban en el trabajo del maestro. El presente artículo analiza, a través de dicha propuesta, el ejercicio de una reflexión crítica sobre la arquitectura que no se plantea desde una voluntad explícita de ruptura, sino como la búsqueda de una síntesis capaz de reunir polaridades escindidas: lo objetivo y lo subjetivo, lo individual y lo colectivo. Una reflexión abordada desde la disidencia y la libertad de pensamiento, que en su caso se concretó en la exploración de alternativas viables capaces evidenciar la insuficiencia de las soluciones que se nos presentan como las únicas avaladas por la razón o por la experiencia. Un ejercicio, en definitiva, que aun hoy nos muestra la capacidad operativa de las alternativas para contribuir a una transformación positiva de la realidad., [EN] In 1962, Raili and Reima Pietilä won the competition for the construction of the Suvikumpu housing development in the town of Tapiola with a design that bucked contemporary trends and prompted public discussion about the guidelines that had underpinned the development of this experimental Finnish town in the 1950s. This project, however, also helped situate the Pietiläs in the intellectual no man¿s land between the organic architecture championed by Aalto, and the group of constructivist architects seeking to create a reasonable alternative that could offset the subjectivity and individualism they observed in the master¿s work. By examining the Pietiläs¿ design, the present article offers an insight into the process of critical thinking about architecture ¿ not from the perspective of a deliberate attempt to break away, but as a search for a synthesis able to reunite polarities driven asunder: objective and subjective considerations, individual and collective concerns. An approach broached from viewpoints of dissidence and freedom of thought ¿ which in the case of the Pietiläs consisted of exploring feasible alternatives able to reveal the failings of solutions put forward as the only ones endorsed by reason or experience. In short, an exercise which, even today, demonstrates how alternatives can effectively help change the world for the better.
Project:


Direct Analysis as a historical documentation tool of the remains of the Castielfabib ramparts and their evolution (Valencian Community, Spain), El análisis directo como herramienta de documentación histórica en los restos de la muralla de Castielfabib y su evolución (Comunidad Valenciana, España)

  • Vázquez-Esparza, Álvaro
  • Juan-Vidal, Francisco|||0000-0002-1582-5545
[EN] Castielfabib is a small town on the frontier between the old Spanish kingdoms of Castilla and Aragon. Due to the fact that the few remaining segments of its old walls are widely separated from each other, it is not possible to establish with any certainty a plan of the original ramparts. There is also the added complication of the wide variety of materials of which the different segments are composed, which makes it difficult to date or establish relationships between them. This meant that direct analysis of the masonry and paraments by digital tools was the only practical method of obtaining scientific data on the evolution of the different remains as a basis for forming sound hypotheses on their construction and evolution.
Project:


M. Paul Friedberg: Sceneries for the play in urban habitats, M. Paul Friedberg: Escenografías para el juego en hábitats urbanos

  • Tuset Davó, Juan José
[ES] En los años 60 en la ciudad de Nueva York, el arquitecto del paisaje M. Paul Friedberg renovó los emplazamientos de juego infantil, de una manera personal y particular a partir de la observación de la algarabía de los niños y el dinamismo de la gente al usar la calle y la plaza. El artículo resalta su concepto de playground que ofrece diferentes estilos de juego, movimientos impredecibles y dinámicas de comportamiento, que le permitieron explorar la forma arquitectónica y el paisaje del área de recreo infantil. La incorporación de todo un conjunto de construcciones auxiliares facilitadoras del juego daba lugar a imaginar otras posibilidades del espacio público. Estas áreas de juego resultaron ser escenografías en hábitats urbanos, donde la interacción y yuxtaposición de arquitecturas elementales creaban entornos de aprendizaje, descubrimiento y desarrollo personal en los que el tiempo de la fiesta resultaba del uso libre del espacio., [EN] In the 60s, the landscape architect M. Paul Friedberg renewed the playgrounds for children in a personal and particular way in New York City For this renewal, he founded on the observation of the children's excitement and the dynamism of the people when using the street and the square. The article highlights his concept of playground that offers different play styles, unpredictable movements and behavioural dynamics, which allowed him to explore the landscape and the architectural form of the children's play spaces. The adding of a complete set of auxiliary facilities to promote the play led to imagine other possibilities of public space. These play areas turned out to be sceneries in urban habitats, where the interaction and juxtaposition of elementary architectures created environments of learning, discovery and personal development in which the time of the party resulted from the free use of space.
Project:


An account on the taxonomy and molecular diversity of a marine rock-pool dweller, Tigriopus fulvus (Copepoda, Harpacticoida), Una revisión de la taxonomía y diversidad molecular de un habitante de las charcas litorales Tigriopus fulvus (Copepoda, Harpacticoida)

  • Vecchioni, Luca
  • Marrone, Federico
  • Rodilla, M|||0000-0001-6767-5676
  • Belda, E.J.|||0000-0003-1995-1271
  • Arculeo, Marco
[ES] El género de copépodos Tigriopus Norman, 1869 se distribuye en todo el mundo en charcas de rocas costeras y se considera que actualmente incluye 14 especies válidas. Tigriopus fulvus (Fischer 1860), con sus subespecies Tigriopus fulvus adriaticus Van Douwe 1913 y Tigriopus fulvus algiricus Monard 1935, y Tigriopus minutus Bozic 1960 han sido descritos para el área del Mediterráneo, pero la diversidad real del género es desconocida actualmente. El objetivo de este estudio fue evaluar la identidad real de las poblaciones mediterráneas de Tigriopus y dilucidar su taxonomía y patrón de diversidad genética. Con este fin, se secuenció un fragmento del gen de ADN mitocondrial (citocromo c oxidasa subunidad I, COI) como marcador de referencia. Los resultados sugieren la presencia de una sola especie caracterizada por una estructuración genética con una notable base geográfica en toda el área de estudio. El patrón de diversidad observado aquí se atribuye tentativamente a una fuerte monopolización de las charcas de las costas rocosas por parte de los primeros inmigrantes que las alcanzan. Sin embargo, tal monopolización se interrumpe periódicamente por los eventos de extinción local, los cuales son frecuentes en los hábitats de charcas de rocas que son intrínsecamente inestables. Aquí proponemos para este patrón el nombre de ¿monopolización periódica¿ (¿clockwork monopolization¿)., [EN] The copepod genus Tigriopus Norman, 1869 is distributed worldwide in coastal rock pools and it is currently considered to include 14 valid species. Tigriopus fulvus (Fischer 1860), with its subspecies Tigriopus fulvus adriaticus Van Douwe 1913 and Tigriopus fulvus algiricus Monard 1935, and Tigriopus minutus Bozic 1960 are currently reported to occur in the Mediterranean area, but the actual diversity of the genus is currently unknown. We aimed to assess the actual identity of Mediterranean Tigriopus populations and to elucidate their taxonomy and pattern of genetic diversity. In order to reach these goals, a fragment of a mitochondrial DNA gene (cytochrome c oxidase subunit I, COI) was sequenced to be used as a reference marker. Our data suggest the presence of a single species characterized by a noteworthy geographically based genetic structure in the whole study area. The observed diversity pattern is tentatively ascribed here to a strong monopolization of the rock pools by the first immigrants that reached them. However, such a monopolization is periodically disrupted by local extinction events, which are frequent in the intrinsically unstable rock pool habitats. We propose the name "clockwork monopolization" for this pattern., We wish to thank Prof. Vezio Cottarelli for the help he provided us with the collection of some samples of T. fulvus and for the stimulating discussions we had on the topic of this manuscript. G Alfonso (University of Salento, Italy) and A Millán (University of Murcia, Spain) kindly provided some of the studied samples.
Project:


Interpretation of the Kingdom of Valencia's coastal defence system from the 16th to 18th centuries through historical cartography, Interpretación del sistema defensivo de la costa del Reino de Valencia a través de la cartografía histórica de los siglos XVI al XVIII

  • Rodríguez Navarro, Pablo|||0000-0002-8044-9873
  • Gil Piqueras, Teresa|||0000-0001-8739-3705
[EN] The defence project of the coast of the Kingdom of Valencia was consolidated during the 16th century. The project, designed by Antonelli, envisaged a total of 53 towers. At this time, the new cartographic discoveries and scientific breakthroughs favored the production of maps. In 1584, Abraham Ortelius published the first map of the Kingdom of Valencia, which included some of the watchtowers cited by Antonelli. During the 16th to 18th centuries, watchtowers were also included in other Spanish authors' maps, adding the toponym and graphically describing their evolution and presence. On a smaller scale, they also appear in plans destined for civil works, in which they acquire greater representation. Throughout the research project TOrres de VIgia y defensa del litoral VAlenciano, TOVIVA (Ref: HAR2013-41859-P), sponsored by the Ministry of Economy and Competitiveness of the Government of Spain, these towers were documented, the main drawback being their material identification. The fact that there does not exist a unique tower model, together with factors such as subsequent interven¿ ons that have altered their status; the lack of the material remains, due to not being finally executed or because they were demolished or absorbed by the advance of the coastline; and the toponymical changes that have been accumulating throughout history, are just some of the factors that have hampered its characterization. In this manuscript, we review the most relevant historical cartography of the Modern Age through the representa¿ on of the Valencian watchtowers, emphasizing its graphics and formal and spatial reliability.
Project:


Digital diagrams and urban and territorial cartography. Contemporary schematic depictions of immateriality, Diagrama digital y cartografías urbanas y territoriales. Representaciones contemporáneas de la inmaterialidad

  • Llopis Verdú, Jorge|||0000-0003-2939-9273
  • Serra Lluch, Juan|||0000-0001-6171-1285
  • Torres Barchino, Ana María|||0000-0002-2117-3563
[EN] The use of diagrams is a graphic strategy, which, given the need to establish interpretative mechanisms that help us appreciate how a structure of such great formal complexity operates, has been used for some time to depict cities and whole territories. The advent of the digital graphic universe has led to an increase in the use of diagrams applied to their design and analysis. The new digital tools applied to cartography facilitate the graphical interpretation of activities carried out in the city or territory, to define representations of the uses and functions that occur there, transcending the formal representation to generate visual images that produce fresh, new insights into human activity. Said representations are obtained by managing massive quantities of data about human activity through techniques that have become known as Big Data, generating visual interpretations where the urban and territorial composition stops taking on an exclusively architectural form, but becomes instead a dynamic representation. It is a strategy that transcends the representation of architecture and space that used to constitute the basis of traditional cartography, and represents the uses that residents make of them, and can be applied at some very diverse scales, ranging from urban to territorial. There are a number of cartographic representation projects stemming from this type of digital strategy, and the Senseable City Lab project by MIT was chosen to examine both the potential and limitations of these types of strategies., [ES] El empleo de diagramas es una estrategia gráfica que desde hace mucho tiempo ha permitido representar la ciudad y el territorio, dada la necesidad de establecer mecanismos interpretativos que permitan comprender el funcionamiento de una estructura de gran complejidad formal. El advenimiento del universo gráfico digital ha conllevado un auge del diagrama aplicado al diseño y al análisis de la ciudad y del territorio. Las nuevas herramientas digitales aplicadas a la cartografía posibilitan la interpretación gráfica de las actividades desarrolladas en la ciudad y en el territorio, para definir representaciones de los usos y funciones que se desarrollan en los mismos, trascendiendo la representación formal para generar imágenes visuales que producen visiones novedosas de los procesos humanos. Se trata de representaciones obtenidas a partir de la gestión de cantidades masivas de datos relativos a la actividad humana a través de técnicas de lo que ha dado en denominarse Big Data, generándose interpretaciones visuales en las que la forma urbana y territorial deja de ser exclusivamente forma arquitectónica para constituirse en representaciones dinámicas. Es una estrategia que trasciende la representación de arquitecturas y espacios que constituía la base de la cartografía tradicional, para representar los usos que los residentes hacen de los mismos, aplicándolas a escalas muy diversas que oscilan entre lo urbano y lo territorial. Son múltiples los proyectos de representación cartográfica derivadas de este tipo de estrategias digitales, entre las que se ha elegido el proyecto Senseable City Lab del MIT para profundizar en el potencial y los límites de este tipo de estrategias.
Project:


Tourist information sources at different stages of the travel experience, Fuentes de información para los turistas en las distintas etapas del viaje

  • Fernández-Cavia, José
  • Vinyals-Mirabent, Sara
  • Fernandez-Planells, Ariadna
  • Weber, Wiebke
  • Pedraza-Jiménez, Rafael
[EN] Tourist destination managers must design effective communication strategies as part of their promotional tasks. In order to do so, destinations need to know what sources of information tourists actually use during the stages of a trip. Previous studies have partially addressed this issue but only used a limited list of sources analysed or only focused on three stages (pre-, during and post-). Our study considers a fourth stage -destination choice-, and also 27 sources of information were included in the questionnaires sent to our sample of analysis composed of 1,621 tourists from the four main countries visiting Spain: France, Germany, Italy and the United Kingdom. The results confirm the prevalence of Internet search engines for destination choice and trip preparation phases, but also point out to the importance of recommendations from friends and family in the destination choice stage, of maps and plans during the trip, and of Facebook in the post-trip stage. It is also shown that, among the official channels of the destinations, only the website stands out as one of the most consulted sources., [ES] Los gestores de los destinos turísticos, entre sus labores de promoción, deben diseñar estrategias de comunicación eficaces. Para ello necesitan conocer qué fuentes de información utilizan realmente los turistas en las diferentes etapas del viaje. Estudios anteriores han abordado este tema, pero analizando un número muy limitado de fuentes y contemplando solo los hábitos informacionales en las tres etapas clásicas del viaje (antes, durante y después). Nuestro trabajo realiza una encuesta en la que se incluye una cuarta etapa, previa, de selección del destino. Se ha hecho una consulta sobre el uso de 27 fuentes de información a una muestra de 1.621 turistas, representativa de los cuatro mercados emisores principales de España: Alemania, Francia, Italia y Reino Unido. Los resultados confirman la importancia de los buscadores de internet en las fases de selección del destino y de preparación del viaje, pero señalan también la importancia de las recomendaciones de amigos y familiares en la fase de selección, de mapas y planos en la fase de realización del viaje y de Facebook en la fase posterior al viaje. También se demuestra que, entre los canales oficiales de los destinos, únicamente la web se encuentra entre las fuentes más consultadas., This research is part of the iTourist project, financed by the Spanish Ministry of the Economy and Competitiveness (CSO2014-59896-P).
Project:


Embedding of the Church of the Asunción of Llíria (Spain). Origin and Consequences, Implantación de la Iglesia de la Asunción de Llíria (España). Origen y consecuencias

  • Torner, Mª Eugenia|||0000-0002-8296-0632
  • Mas Tomas, Maria De Los Angeles
  • Lerma Elvira, Carlos|||0000-0003-0436-3725
  • Gil Benso, Enrique|||0000-0002-6617-640X
  • Vercher Sanchis, José|||0000-0001-9855-4201
[ES] La peculiar implantación de la iglesia de la Asunción de Llíria (Valencia) despierta un gran interés debido a la magnitud de la obra de desmonte del terreno que se tuvo que llevar a cabo para poder levantar el templo. Esta elección supuso una ruptura radical con la morfología de la trama urbana existente, llegando incluso a deslavazar la composición de la ciudad y a arrollar parte de la muralla existente. La línea de investigación llevada a cabo unifica el estudio de las huellas históricas con las trazas que aún perduran. A este hecho se añade la dificultad de la falta de documentación, principalmente gráfica, que concierne a la iglesia. Una de las principales cuestiones que se abordan en este artículo consiste en qué supuso la elección de ese emplazamiento y qué consecuencias compositivas y paisajísticas tuvieron., [EN] The peculiar embedding of the construction of the church of the Asunción in Llíria (Valencia, Spain) arouses great interest because of the extent of the land cleared out to build the temple. This election led to a radical rupture with the morphology of the existing urban area, to the point of disjointing the composition of the town and trampling part of the existing town wall. The research conducted unifies the study of historical footprints with that of the traces still remaining. The lack of documentation concerning the church, especially of graphic type, has made this task difficult. The election of the site, along with the compositional and landscape consequences of the works, is one of the main issues covered in this article.
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