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The «sovereignty of the imamate» (Siyādat Al-Imāma) of the Jazūliyya-Ghazwāniyya: a sufi alternative to sharifism?, The «sovereignty of the imamate» (Siyādat Al-Imāma) of the Jazūliyya-Ghazwāniyya: a sufi alternative to sharifism?

Cornell, V. J.
This article details the doctrine of the aṭ-Ṭā’ifa al-Jazūliyya, a populist and politically active Sufi order that dominated Moroccan mysticism throughout the sixteenth century. This doctrine focused on the concept of paradigmatic sainthood (quṭbiyya) and was influenced by two different models of religious authority. The first model saw authority as an acquired property, which was vested in the Sufi shaykh who best mirrored the qualities of the Prophet Muḥammad. The second model conceived of authority as an ascribed property, and saw it as an inborn grace (baraka) that was transmitted via descent through the Prophetic bloodline. In the writings of the Jazūliyya shaykh ‛Abdallah al-Ghazwānī (d. 935/1528-9), both models of authority were seen as part of the «prophetic inheritance» (al-wirātha an-abawiyyd), and were reconciled through the doctrine of the «sovereignty of the imamate» (siyādat al-imāma). In this doctrine, the axial saint of Moroccan Sufism, whom al-Ghazwānī called the jaras or «Bell-saint», stood as the successor (khalīfa) to the Prophet Muhammad and prime interpreter of Islam. He thus took on many of the qualities of the Shi‛ite Imam, an posed a serious challenge to the political leaders of the time., Este artículo analiza la doctrina de la Ṭā’ifa Ŷazūliyya, una orden sufí populista y políticamente activa que dominó el misticismo marroquí a lo largo de todo el siglo xvi. Esta doctrina se centraba en el concepto de santidad paradig mática (quṭbiyya) en el que confluían dos modelos diferentes de autoridad religiosa. El primer modelo vería la autoridad como una propiedad adquirida del šayj Sufi que mejor reproducía las características del Profeta. El segundo modelo veía la autoridad como una propiedad adscrita, la gracia o baraka transmitida por nacimiento dentro del linaje del Profeta. En los escritos del šayj ŷazūlī ‛Abd Allāh al-Gazwānī (935/1528-9) ambos modelos de autoridad se consideran partes de la «herencia profética» reunidos por la doctrina de la «soberanía del imamato». En esta doctrina, el santo axial del sufismo marroquí a quien al-Ghazwānī llama Ŷaras o «campana» se yergue como sucesor (jalīfa) del Profeta y primer intérprete del Islam. Adquirió de esta manera muchas de las cualidades del Imam Šī‛í y planteó serios peligros a los jefes políticos contemporáneos.
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