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Absent yet at All Times Present: Further Thoughts on Secrecy in the Shī‛ī Tradition and in Sunnī Mysticism, Ausente pero siempre presente: reflexiones sobre el secreto en la tradición šī‛i y en el misticismo sunní

Ebstein, Michael
The article analyzes a tradition (ḥadīṯh) that is found in Sunnī and in Shī‛ī sources alike and which portrays the ideal believer as a hidden man who chooses to practice his religion away from the eyes of others. According to the author’s analysis, this tradition has its origins in the religious-political conflicts (fitness) of the 2nd/8th century. These conflicts gave rise to a pietistic attitude of noninvolvement and withdrawal from society in times of civil strife. In Shī‛ī versions of the tradition, the element of secrecy and taqiyya is added to the description of the ideal believer. These various motifs were to play an important role in Islamic mysticism, particularly in the teachings of movements such as the malāmatiyya. The author argues that while both Shī‛ī esotericism and Sunnī mysticism incorporated similar, early ḥadīṯhs in their discussions of the figure of the hidden saint, the Shī‛ī tradition contributed much to the development of this theme in its ethical-psychological and esoteric aspects., Este artículo analiza el ḥadīṯ que se encuentra tanto en las fuentes šī‛íes como sunníes que retrata al creyente ideal como un hombre escondido que elige practicar su religión apartado de los ojos de los otros. Según el autor, esta tradición tiene su origen en las luchas político-religiosas (fintas) del siglo II/VIII, que propiciaron una actitud piadosa de retiro de la sociedad y no participación en tiempos de lucha civil. En las versiones šī‛íes del ḥadīṯ el elemento de secreto, taqiyya, se anade a la descripción del creyente ideal. Estos motivos habrán de desempenar un papel importante en movimientos místicos como el de malāmatiyya. Aunque el esoterismo šī‛í y el misticismo sunní incorporaron hadices similares a su elaboración del santo escondido, la tradición šī‛í contribuyó particularmente al desarrollo de este tema tanto en términos ético-psicológicos como esotéricos.
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