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From wayfaring elites to local associations: Sufis in Medieval Palestine

Ephrat, Daphna
This article is part of a comprehensive study of the Sufis of medieval Palestine. At its heart resides the birth of locally embedded Sufi-inspired associations in this historical framework in the course of the Earlier Middle Period (late tenth to mid-­­­­thirteenth centuries). Drawing on the profiles of renowned Sufi traditionalists and legalists living in the Palestine of the time, the article highlights the assimilation of Sufis into the scholarly circles of the religiously learned, the ‘ulama’, and the social order. It outlines how they perceived their role and place in society and disseminated the truth of Islam, and how, parallel with their integration into the world of the ‘ulama’ of the established legal schools (the madhhabs), they developed their own inner life and organizational forms and devised their own ways of integrating into the fabric of social and communal life. The early development of a coherent local Sufi congregation around the Sufi guide out of the loosely knit and dispersed circle of disciples is closely tied to the change in the concept of guidance for advancement along the Path and the change in the relationship between master and disciple., Este artículo es parte de un estudio de conjunto sobre los sufíes de la Palestina medieval. Se centra en el surgimiento de asociaciones de inspiración sufí en contextos locales de ese ámbito geográfico durante el primer periodo medieval (desde finales del s. X hasta la mitad del s. XIII). A partir de las biografías de tradicionistas y juristas sufíes famosos que vivieron en la Palestina de la época, se pone de relieve la integración de los sufíes en los círculos de los especialistas del saber religioso (los ulemas), así como en el orden social. Se analiza también cómo percibían su lugar en la sociedad y el papel que en ella debían jugar, cómo difundían la verdad del Islam y cómo, paralelamente a su integración en el mundo de los ulemas de las escuelas legales establecidas (los madhabs), desarrollaron formas de vida interna y organizativas específicas, y perfilaron modos de integrarse en la vida social y comunal. El temprano desarrollo de una congregación sufí local coherente en torno a un guía sufí –más allá del círculo disperso y fragmentado de sus discípulos– está estrechamente vinculado al concepto de guía para avanzar a lo largo del Camino y a cambios en la relación entre maestro y discípulo.
Repository: Al-Qanṭara