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The Origin of the Isnād and al-Mukhtār b. Abī ‘Ubayd’s Revolt in Kūfa (66-7/685-7), El origen del isnād y la revuelta de al-Mujtār b. Abī ‘Ubayd en Kūfa (66-7/685-7)

Pavlovitch, Pavel
During the past century of oriental studies, the question of when and where Muslim traditions (ḥadīth, pl. aḥādīth) came to be propped up with validating lines of transmission (isnād, pl. asānīd) has attracted a considerable amount of scholarly attention, for its bearing on the key issue of the historicity of ḥadīth. In this essay, I review the existing theories about the origin of the isnād, which alternate between the lifetime of the Prophet’s Companions and the end of the second century AH/c. 816 CE. Based on a hitherto largely overlooked tradition and two general methodological premises, I associate the inception of corroborative attribution to past authorities in legal and theological ḥadīth with the aftermath of al-Mukhtār b. Abī ʿUbayd al-Thaqafī’s revolt in Kūfa (66-7/685-7). Over the course of the second/eighth century, the isnād institution spread out across the major centers of learning in the caliphate and entered the field of historical reports. Such geographical and typological unevenness of the isnād’s evolution gave rise to conflicting theories about its chronology., Durante el último siglo de estudios orientales, la cuestión de cuándo y dónde llegaron a consolidarse las tradiciones proféticas (ḥadīṯ, pl. aḥādīṯ) con líneas válidas de transmisión (isnād, pl. asānīd) ha atraído la atención de un considerable número de investigadores que se dedicaron a la cuestión fundamental de la historicidad del ḥadīṯ. En este trabajo, revisaré las teorías existentes sobre los orígenes del isnād, orígenes que se datan o bien en la vida de los Compañeros del Profeta, o bien a finales del siglo II de la hégira, es decir 816 d.C. Basándome en una hasta ahora olvidada tradición y en dos premisas de tipo metodológico, asociaré el comienzo de la atribución de autoridad en hadices legales y teológicos con las postrimerías de la revuelta de al-Mujtār b. Abī ‘Ubayd al-Ṯaqafī en Kūfa (66-7/685-7). En el curso del siglo II/VIII, la institución del isnād se expandió por los mayors centros de enseñanza en el califato y entró en la disciplina de la historia. Esta falta de igualdad geográfica y tipológica de la evolución del isnād dio lugar a esas teorías conflictivas respecto a su cronología.
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