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The Umayyad shadow. Cordova and the Almohads of the second half of the VI/XII century Rafael Blanco-Guzmán, La sombra omeya. Córdoba y los almohades en la segunda mitad del siglo VI/XII

Blanco-Guzmán, Rafael
Archaeology has recently revealed the existence of a new urban revitalization in Cordova during the Almohad Caliphate, barely treated until now by historiography, frequently focused on its Umayyad past. On the one hand, there was a significant investment by Almohad rulers in palaces and fortress, perhaps because Cordova was a key city in the historic conceptualization of al-Andalus and a very important place to fight against the Christian Kingdoms. On the other hand, a significant organic and private growth outside the walls has been detected. All this matches with its choice as the Andalusian capital in 557/1162 by ‘Abd al-Mu’min to legitimize his new caliphate. After his death a few months later, Abū Ya‘qūb Yūsuf moved the court back to Seville, creating a major shift in Almohad policy that did not affect the urban revival of the former Umayyad capital. In fact, during the Almohad government, Cordova would still remain in Andalusian collective mind as the main referent of ancient splendor, and as the essential nucleus of the Mālikī tradition., La arqueología ha revelado recientemente la existencia de una importante revitalización urbana en Córdoba durante el Califato Almohade, apenas tratada hasta ahora por la historiografía, centrada principalmente en su pasado omeya. Por un lado, se ha observado una importante inversión del poder almohade en elementos defensivos y palatinos, acaso por tratarse en estas fechas de un centro fundamental en la conceptualización histórica de al-Andalus y en la lucha contra los reinos cristianos; por otro, se ha documentado un importante crecimiento orgánico y privado extramuros. Todo ello coincidió con su elección como capital andalusí en 557/1162 por ‘Abd al-Mu’min, lo que suponía un hito fundamental para la legitimación de su nuevo califato. Tras su muerte pocos meses después, Abū Ya‘qūb Yūsuf hizo regresar la corte a Sevilla, creando un importante cambio de rumbo en la política almohade que no afectó al resurgir urbano de la antigua sede omeya. En realidad, Córdoba seguiría muy presente en la mentalidad colectiva andalusí durante el gobierno almohade, manteniéndose como referente principal del esplendor pasado y como núcleo esencial de la tradición mālikī.
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