Revistas Científicas Complutenses
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12143
Artículo científico (article).

M. J. LACARRA (ED.), CUENTO Y NOVELA CORTA EN ESPAÑA. VOL I. EDAD MEDIA.

Revistas Científicas Complutenses
  • Vázquez Martí, Ronda
Sin resumen



Revistas Científicas Complutenses
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/61695
Artículo científico (article).

THE DIDACTIC EVOLUTION OF FFL IN SPAIN AND SFL IN FRANCE : SINGULAR AND DISTINCT PATHS

L’ÉVOLUTION DIDACTIQUE DU FLE EN ESPAGNE ET DE L’ELE EN FRANCE : CHEMINEMENTS SINGULIERS ET DISTINCTS

Revistas Científicas Complutenses
  • Marti, Alexandra
If the acronyms FFL (French as a Foreign Language) and SFL (Spanish as a Foreign Language) are now part of the university vocabulary both in France and Spain, does one really know their meaning? It will be necessary to review in this work the notion of field specific to the FFL and the SFL in didactics and to show that it is very difficult to define precisely the chronological succession of the methodologies for a particular language, since some of them coexisted before imposing themselves on the former ones and also that others did not even have the time to establish nor even to develop. The didactic evolutions of the FFL in Spain and the SFL in France are an example. It is therefore important to summarize them in order to understand better the methodologies that currently predominate and which are similar on both sides of the Pyrenees. However, if the starting stage is the same (with the traditional methodology) and the ending stage is the same (with the actional perspective), the didactic evolution of the FFL in Spain and the SFL in France differs considerably to account for these similarities and divergences in this work., Si les sigles FLE (Français Langue Etrangère) et ELE (Espagnol Langue Etrangère) font dorénavant partie du vocabulaire universitaire aussi bien en France qu’en Espagne, sait-on vraiment leur signification ? Il s’agira de réviser dans ce travail la notion de champ propre au FLE et à l’ELE en didactique et de montrer qu’il est très difficile de définir avec précision la succession chronologique des méthodologies en présence pour une langue en particulier, étant donné que certaines d’entre elles ont cohabité avant de s’imposer aux précédentes et d’autres n’ont même pas eu le temps de s’établir ni même de se développer. Les évolutions didactiques du FLE en Espagne et de l’ELE en France en sont un exemple. Il est donc important de les évoquer sommairement pour mieux comprendre les méthodologies qui prédominent actuellement et qui sont semblables de part et d’autre des Pyrénées. Pourtant, si le point de départ est le même (méthodologie traditionnelle) et le point d’arrivée aussi (perspective actionnelle), l’évolution didactique du FLE en Espagne et de l’ELE en France diffère considérablement, d’où l’intérêt de rendre compte des similitudes et divergences dans ce travail.



Revistas Científicas Complutenses
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/78809
Artículo científico (article).

VOCABULARI DE L’ADULTERI I L’AMISTANÇAMENT EN LA VALÈNCIA DELS SEGLES XVI I XVII

VOCABULARI DE L’ADULTERI I L’AMISTANÇAMENT EN LA VALÈNCIA DELS SEGLES XVI I XVII

Revistas Científicas Complutenses
  • Martí Mestre, Joaquim
L’objectiu d’aquest article és estudiar alguns mots que formen part del vocabulari usat en les relacions en què està present la unió d’un home i una dona fora del matrimoni. Es tracta de conductes sexuals considerades a l’època desordenades o contràries a la norma social, i, per tant, a més d’estar tipificades com a delictes de naturalesa penal, els qui les practicaven, especialment les dones, eren marginats per la societat. En ocasions, el vocabulari es fa ressò d’aquesta major marginalitat de la dona. Aquest treball es basa en nou processos criminals valencians inèdits dels segles XVI i XVII sobre adulteri i concubinat. En l’estudi del vocabulari se segueix una metodologia historicocomparativa, que repassa la història dels mots seleccionats, des de la seua primera documentació coneguda fins la seua presència en els diccionaris normatius actuals. Així mateix, les veus catalanes se situen en el context romànic, comparant-les amb les d’altres llengües., El objetivo de este artículo es estudiar algunas palabras que forman parte del vocabulario usado en las relaciones en las que está presente la unión de un hombre y una mujer fuera del matrimonio. Se trata de conductas sexuales consideradas en la época desordenadas o contrarias a la norma social, y, por tanto, además de estar tipificadas como delitos de naturaleza penal, quienes las practicaban, especialmente las mujeres, eran marginados por la sociedad. En ocasiones, el vocabulario se hace eco de esta mayor marginalidad de la mujer. Este trabajo se basa en nueve procesos criminales valencianos inéditos de los siglos XVI y XVII sobre adulterio y concubinato. En el estudio del vocabulario se sigue una metodología historicocomparativa, que repasa la historia de las palabras seleccionadas, desde su primera documentación conocida hasta su presencia en los diccionarios normativos actuales. Asimismo, las voces catalanas se sitúan en el contexto románico, comparándolas con las de otras lenguas., L’objectif de cet article est d’étudier quelques mots qui font partie du vocabulaire utilisé dans les relations où est présente l’union d’un homme et d’une femme hors mariage. Il s’agit de comportements sexuels considérés à l’époque comme désordonnés ou contraires à la norme sociale et, par conséquent, outre qu’ils étaient qualifiés de délits de nature pénale, ceux qui les pratiquaient, en particulier les femmes, étaient marginalisés par la société. Parfois, le vocabulaire reflète cette plus grande marginalisation sociale de la femme. Ce travail est basé sur neuf procès criminels valenciens inédits des XVIe et XVIIe siècles sur l’adultère et le concubinage. L’étude du vocabulaire suit une méthodologie historico-comparative, qui retrace l’histoire des mots sélectionnés, depuis leur première documentation connue jusqu'à leur présence dans les dictionnaires normatifs actuels. De même, les voix catalanes se situent dans le contexte roman, en les comparant à celles d’autres langues.



Revistas Científicas Complutenses
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/77660
Artículo científico (article). 2021

GAMIFICATION AND ICT IN LITERACY TRAINING. AN INNOVATIVE DIDACTIC PROPOSAL IN SECONDARY SCHOOL

GAMIFICACIÓN Y TIC EN LA FORMACIÓN LITERARIA. UNA PROPUESTA DIDÁCTICA INNOVADORA EN EDUCACIÓN SECUNDARIA

Revistas Científicas Complutenses
  • Martí Climent, Alicia
  • García Vidal, Pilar
Gamification in literacy training may provide a serie of advantages in its didactic implementation so that it makes an impact in a meaningful learning in the classroom. Participants enrolled in teams, taking part in this work experience, have to achieve a challenge by solving a serie of mysteries or related tasks before the set time. In this way, students read, perform, dialog, write and create in order to achieve the aim and solve the situation. Through the digital resources and comprehension reading the mystery can be solved, taking always into account the collaborative work. An original final product can be produced to be shared and disseminated easily., La gamificación en la formación literaria puede aportar una serie de ventajas en su aplicación didáctica de manera que repercuta en un aprendizaje significativo en el aula. Los participantes en el juego de la experiencia que presentamos, organizados en grupos, tienen que superar un reto mediante la resolución de una serie de enigmas o pruebas relacionadas antes de que se acabe el tiempo establecido. De esta forma, el alumnado lee, interpreta, dialoga, opina, escribe y crea para poder conseguir el objetivo de resolver la situación planteada. Los recursos digitales y la lectura comprensiva permiten que los enigmas se resuelvan mediante el trabajo colaborativo y se consiga elaborar un producto final original que se puede compartir y difundir fácilmente., La gamification dans la formation littéraire peut apporter une série d’avantages dans son application didactique de manière à ce qu’elle répercute sur un apprentissage significatif en classe. Les participants au jeu de l’expérience que nous présentons, organisés en groupes, doivent surmonter un défi en résolvant une série d’énigmes ou d’épreuves liées entre elles avant que le temps établi finisse. De cette façon, les élèves lisent, interprètent, dialoguent, jugent, écrivent et créent pour pouvoir atteindre leur objectif et donc résoudre la situation proposée. Les ressources numériques et la lecture compréhensive permettent de résoudre les énigmes moyennant le travail collaboratif et d’obtenir un produit final original qui peut être facilement partagé et diffusé.



Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
oai:recercat.cat:2072/3735
Estudio, informe, memoria (report). 2007

DE LA CAÇA-RECOL·LECCIÓ A L’AGRICULTURA I RAMADERIA: UNA APROXIMACIÓ A LA DIETA I L’EXPLOTACIÓ DELS RECURSOS FORESTALS A PARTIR DEL REGISTRE ARQUEOBOTÀNIC

Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
  • Allué Martí, Ethel
Estudi elaborat a partir d’una estada a l’Institut of Archaeology de la University College of London i a jaciments arqueològics espanyols. L’objectiu ha estat l’aprenentatge del mètode carpològic a través de l’anàlisi de fruit i llavors recuperades a jaciments de cronologies paleolítiques i l’estudi de les col·leccions de referència de Institute of Archaeology. Els jaciments analitzats han estat el Molí del Salt (Vimbodí, Tarragona) i Atapuerca (Burgos). L’estudi de mostres carpològiques de jaciments Neolítics d’una regió del Nord de Xina han permès l’apropament previ a restes de cronologies més recents dels primers agricultors i ramaders., Report for the scientific sojourn at the Institut of Archaeology of the University College of London and in spanish archaeological sites. The aim was training on the carpological method through the analyses of fruits and seed recovered at different Palaeolithic archaeological sites and the study of the reference collection from the Institute of Archaeology. The sites anlalysed have been Molí del Salt (Vimbodí, Tarragona) and Atapuerca (Burgos). A previous study of some samples from Neolithic sites from a northern region of China has allowed to get to know remains from more recent chronologies of first farmers and shepherds.




Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
oai:recercat.cat:2072/9531
Artículo científico (article). 2008

PROSPECCIÓN DE AVELLANOS (CORYLUS AVELLANA L.) EN ASTURIAS

Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
  • Rovira i Cambra, Mercè
  • Ferreira Fernández, Juan José
  • Tous Martí, Joan
Resumen. Los avellanos en Asturias se encuentran en los cauces de los ríos, delimitando fincas o aislados. Son escasas las plantaciones regulares de esta especie. Durante tres años (2003-04-05) se realizó una prospección conjunta entre el IRTA y el SERIDA, con el fin de estudiar el material asturiano e intentar conservar el material genético en período de extinción. Se preseleccionaron 90 individuos atendiendo a sus características vegetativas y del fruto. Se ha observado una gran variabilidad genética del avellano en esta zona norte de España y en un primer estudio se han encontrado 16 individuos interesantes por sus buenas características del fruto. En Febrero de 2008, ya se ha empezado a introducir material en colección (en el IRTA y en el SERIDA), con el fin de conservar el material y realizar, posteriormente, su caracterización agronómica y comercial Abstract. Asturias region is known for its wild hazelnuts growing spontaneously or planted on land boundaries and on river banks. There are few orchards of this species. During three years (2003-04-05), a survey of native hazelnuts started in collaboration IRTA and SERIDA, to study this material and preserve the genetic diversity. In this prospection a total of 90 trees were studied and a high genetic variability was observed, outstanding 16 individuals for their good fruit characteristics. In February, 2008, preselected material has been introduced at two collections (IRTA and SERIDA) for his preservation and agronomic and commercial characterisation.




Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
oai:recercat.cat:2072/40708
Proyecto fin de carrera. Trabajo final de grado (bachelorThesis). 2008

ELS ARBRES SINGULARS DEL PARC NATURAL DE L'ALT PIRINEU: ESTUDI I PROPOSTA D'EDUCACIÓ AMBIENTAL

Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
  • Genciana (Grup de recerca)
  • Borrull Alonso, Cèlia
  • Montagut Martí, Anna
  • Presta Novello, Yesica
  • Rubia Albert, Gemma
Aquest estudi s’ha realitzat amb el principal objectiu de localitzar, analitzar i diagnosticar els arbres singulars subjectes a ser declarats monumentals dins el Parc Natural de l’Alt Pirineu. Concretament s’han inventariat la Vall Ferrera i la Vall de Cardós. L’objectiu secundari ha estat fer una proposta innovadora d’educació ambiental, utilitzant l’arbre com a un instrument pedagògic. S’han inventariat vint-i-tres arbres sent un d’ells ja declarat Arbre Monumental, “l’Avet del Pla de la Selva”. Primerament s’han localitzats els arbres amb l’ajuda dels tècnics del Parc, el coneixement popular i documentació. S’ha utilitzat una metodologia basada en estudis anteriors, mitjançant uns formularis de camp que recullen totes les característiques ecològiques i socioculturals de cada arbre. Posteriorment s’han analitzat les dades obtingudes i s’ha realitzat la diagnosi. S’ha proposat un mètode quantitatiu i un mètode qualitatiu (Rànquing d’Arbres Monumentals). Aquest últim valora cada arbre comparant-lo amb un llistat de tots aquells arbres monumentals de la mateixa espècie en el territori català realitzat per la Generalitat de Catalunya, segons tres paràmetres, l’alçada, el volt de canó i el diàmetre de la capçada. Finalment es proposa a cada arbre la protecció corresponent segons el seu estat de conservació i altres paràmetres. Un dels resultats obtinguts d’aquest estudi ha estat la realització d’una carpeta de material divulgatiu utilitzant cada arbre com a eix central per explicar el medi natural que l’envolta. Amb aquesta iniciativa es vol destacar l’important paper dels arbres monumentals com a connectors amb el medi natural i sociocultural i la necessitat de protegir en tots els Parcs Naturals els arbres singulars., Este estudio se ha realizado con el principal objetivo de localizar, analizar y diagnosticar los árboles singulares sujetos a ser declarados monumentales dentro del Parque Natural del Alt Pirineu. Concretamente se han inventariado Vall de Ferrera y Vall de Cardós. El objetivo secundario ha sido realizar una propuesta innovadora de educación ambiental, utilizando el árbol como un instrumento pedagógico. Se han inventariado veintitrés árboles, siendo uno de ellos ya declarado Árbol Monumental, el “Avet del Pla de la Selva”. Primeramente se han localizado los árboles con la ayuda de los técnicos del parque, el conocimiento popular y documentación. Se ha utilizado una metodología basada en estudios anteriores, mediante unos formularios de campo que recogen todas las características ecológicas y socioculturales de cada árbol. Posteriormente se han analizado los datos obtenidos y se ha realizado la diagnosis. Se ha propuesto un método cuantitativo y un método cualitativo (Ranking de Árboles Monumentales). Este último valora cada árbol comparándolo con un listado de todos los árboles monumentales de la misma especie en el territorio catalán realizado por la Generalitat de Cataluña, según tres parámetros, la altura, el perímetro y el diámetro. Finalmente se propone a cada árbol la protección correspondiente según su estado de conservación i otros parámetros. Uno de los resultados obtenidos ha sido la realización de una carpeta de material divulgativo utilizando cada árbol como eje central para explicar el medio natural que lo rodea. Con esta iniciativa se quiere destacar el importante papel de los árboles monumentales como conectores con el medio natural y sociocultural y la necesidad de proteger en todos los parques naturales los árboles singulares., The main purpose of this study is to locate, analyze and diagnose the trees subject to be declared monumental trees within the Parc Natural de l’Alt Pirineu. Specifically the inventory has been made in the Vall Ferrera and Vall de Cardós areas. The secondary purpose has been to create an innovative proposal in environmental education, using the tree as a pedagogical mean. There is been inventoried a total of twenty three trees, including the already protected monumental tree “Avet del Pla de la Selva”. Firstly the trees have been located with the help of the park technicians, the references in local knowledge and documentation. The methodology used is based in prevous studies on the subject, consisting in a field card that gather all the morphological, ecological and socio-cultural of each tree. Secondly the data has been analyzed in order to diagnose the trees. There have been proposed both a quantitative and a qualitative method. The latter (Ranking of monumental trees) compares the values of the analyzed tree to a list of the existing monumental trees in Catalonia according to three parameters: height, girdth and diameter of the branches. Finally a type of protection has been proposed for each tree, according to its conservation status and other parameters. The results obtained have been the creation of a education pack using each tree as a central theme to describe the natural environment that surrounds it. The purpose of this initiative is to manifest the importance of monumental trees as connectors of the ecological and the sociocultural environments and make notice of the need to protect natural parks and veteran trees.




Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
oai:recercat.cat:2072/97287
Artículo preliminar (workingPaper). 2010

CARACTERÍSTIQUES PSICOSOCIALS I JUDICIALS DELS MENORS IMPLICATS EN DENÚNCIES D’ABÚS SEXUAL: ENT CASOS VALORATS A L’EQUIP D’ASSESSORAMENT TÈCNIC PENAL DE BARCELONA

Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
  • Alarcón Romero, Lourdes
  • Aragonés De La Cruz, Rosa M.
  • Bassa Bertran, Maria
  • Farran Porté, Montserrat
  • Guillén Villegas, Joan Carles
  • Juncosa Font, Xavier
  • López Ferré, Sandra
  • Querol Tous, Rosa
  • Toro Martí, Laia
Característiques psicosocials i judicials dels menors víctimes d’abús sexual Els delictes contra la llibertat sexual a la infància són un greu problema social, atesa l’especial vulnerabilitat dels menors i els efectes que el delicte pot suposar en el seu desenvolupament. En el cas dels menors que arriben al sistema judicial, aquesta vulnerabilitat augmenta pel possible efecte de la victimització secundària. Aquesta recerca parteix de la necessitat de conèixer de manera objectiva les característiques dels menors presumptes víctimes d’abús sexual derivats a l’Equip d’Assessorament Tècnic Penal de Barcelona, atès que, si bé hi ha múltiples estudis descriptius amb aquest tipus de població en altres territoris nacionals o en altres països, mai no s’havia realitzat un estudi d’aquestes característiques en el servei de l’EATP. En aquest estudi es van analitzar les dades de 100 menors presumptes víctimes de delictes contra la llibertat sexual, denunciats a la província de Barcelona i derivats al nostre servei per demanda judicial durant un període d’un any. Les principals variables analitzades es van agrupar en les àrees següents: antecedents del delicte (personals i sociofamiliars), variables relacionades amb el delicte (variables judicials, del presumpte agressor i de la intervenció del nostre servei) i conseqüències judicials, personals i sociofamiliars del delicte. Els resultats de l’estudi destaquen que la majoria dels menors són nascuts a Catalunya, tenen més de nou anys i les tres quartes parts són nenes. La meitat de les famílies tenen un perfil tradicional i l’altra meitat són monoparentals o reconstituïdes; es valora un estil educatiu adequat en la majoria dels casos. Es copsa una escassa presència d’antecedents familiars significatius. En els menors predominen els trets de personalitat de submissió, conformisme i introversió, i presenten una escassa psicopatologia prèvia. Predominen els abusos sexuals crònics realitzats per una persona de l’entorn familiar del menor. En general, els testimonis dels menors sobre l’abús resulten globalment creïbles, i és molt baixa la proporció dels testimonis no creïbles. Les principals seqüeles psicològiques copsades en els menors són la simptomatologia ansiosa i posttraumàtica, i hi predominen també els sentiments de rebuig envers l’agressor., Psychosocial and judicial characteristics of young victims of sexual abuse The aim is to discover the psychological, sociodemographic and judicial characteristics of children who report sex offences in the province of Barcelona. The sample consists of 100 children presumed to be victims of sex offences reported in the province of Barcelona and dealt with by the Penal Advice Team to the judiciary., Características psicosociales y judiciales de los menores víctimas de abuso sexual El objetivo es conocer las características psicológicas, sociodemográficas y judiciales de los menores que denuncian delitos contra la libertad sexual en la provincia de Barcelona. La muestra está formada por 100 menores presuntas víctimas de delitos contra la libertad sexual denunciados en la provincia de Barcelona y atendidos por el Equipo de Asesoramiento Penal a la instancia judicial.




Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
oai:recercat.cat:2072/97404
Estudio, informe, memoria (report). 2011

IMPLANTACIÓ DE NOVES METODOLOGIES DOCENTS EN EL PLA D'ESTUDIS DE L'EUETII D'IGUALADA EN EL MARC DE L'EEES

Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
  • Solé Gustems, Miquel
Aquest projecte pretén incorporar a la titulació d’Enginyeria Tècnica en Química Industrial les competències transversals amb què hauran de comptar els futurs enginyers perquè entrin en el món laboral amb tots els requisits tècnics i competencials que requereixen els canvis dels models educatius (crèdits ECTS) i la canviant situació laboral en l’àmbit de la Unió Europea. La incorporació de competències transversals en les assignatures del pla d’estudis és un dels eixos bàsics plantejats en el Pla Estratègic 2005-2009 de l’Escola Universitària d’Enginyeria Tècnica Industrial d’Igualada. Aquest procés s’ha portat a terme en quatre fases: Disseny: Implicar els empresaris en el disseny de programes de formació que capacitin els estudiant en les competències que demana el mercat de treball. Presentació: Sensibilitzar els professors i els alumnes de la importància de desenvolupar competències transversals dins del marc actual i futur de l’ensenyament. Planificació de les assignatures: Portar a terme la incorporació de competències transversals de forma gradual des del primer curs i donar suport i formació a tot el professorat. Difusió: Divulgar la important transformació que s’està realitzant a l’Escola dins de l’àmbit de la nova implantació de competències transversals per formar als enginyers per tal de fer-los més competitius. Per a aconseguir l’adaptació de les assignatures del pla d’estudis a les noves directrius de l’EEES s’ha treballat des de dues vessants: a) introduint canvis metodològics en la forma d’impartir les assignatures per part del professorat per permetre la incorporació de competències transversals, com ara el treball en equip, a través de l’aprenentatge basat en projectes, i la competència lingüística en anglès, a partir de la introducció de l’anglès a l’aula, i b) adaptant al nou sistema la documentació associada a les matèries que s’imparteixen: guia docent, guies de les assignatures, etc., This project aims to incorporate generic skills into the Industrial Technical Engineering Studies in order to give future engineers the opportunity to achieve all technical requirements and responsibilities required by current changes in both educational models (ECTS) and changing employment models within the European Union. The incorporation of generic skills in the subjects is one of the basic elements in the Strategic Plan 2005-2009 of the School of Industrial Engineering of Igualada. This process has been carried out in four phases: Design: Involve employers in designing training programs to provide students with the skills demanded by the labor market. Presentation: Raise awareness among teachers and students on the importance of developing generic skills within the framework of current and future education. Curriculum Planning/Course planning: Implement the incorporation of generic skills gradually from the first year and provide support and training to all teachers. Dissemination: Spread the important transformation that is taking place within the School in order to increase the competitiveness of our future engineers. To design a new course curriculum following the guidelines of the EHEA two essential changes have been implemented: a) introduction of new methodological perspectives in the courses including teamwork, project-based learning, and English proficiency due to the introduction of English in the classes. b) adapting syllabus, coursework, manuals and other teaching artifacts to the new EHEA system.




Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
oai:recercat.cat:2072/97468
Estudio, informe, memoria (report). 2011

CREACIÓ D’UN PROGRAMARI PER A L’AVALUACIÓ DE LA QUALITAT DELS RESULTATS ANALÍTICS GENERATS AL LABORATORI

Recercat. Dipósit de la Recerca de Catalunya
  • Boqué Martí, Ricard
La validació de mètodes és un dels pilars fonamentals de l’assegurament de la qualitat en els laboratoris d’anàlisi, tal i com queda reflectit en la norma ISO/IEC 17025. És, per tant, un aspecte que cal abordar en els plans d’estudis dels presents i dels futurs graus en Química. Existeix molta bibliografia relativa a la validació de mètodes, però molt sovint aquesta s’utilitza poc, degut a la dificultat manifesta de processar tota la informació disponible i aplicar-la al laboratori i als problemes concrets. Una altra de les limitacions en aquest camps és la manca de programaris adaptats a les necessitats del laboratori. Moltes de les rutines estadístiques que es fan servir en la validació de mètodes són adaptacions fetes amb Microsoft Excel o venen incorporades en paquets estadístics gegants, amb un alt grau de complexitat. És per aquest motiu que l’objectiu del projecte ha estat generar un programari per la validació de mètodes i l’assegurament de la qualitat dels resultats analítics, que incorporés únicament les rutines necessàries. Específicament, el programari incorpora les funcions estadístiques necessàries per a verificar l’exactitud i avaluar la precisió d’un mètode analític. El llenguatge de programació triat ha estat el Java en la seva versió 6. La part de creació del programari ha constat de les següents etapes: recollida de requisits, anàlisi dels requisits, disseny del programari en mòduls, programació d les funcions del programa i de la interfície gràfica, creació de tests d’integració i prova amb usuaris reals, i, finalment, la posada en funcionament del programari (creació de l’instal·lador i distribució del programari)., Method validation is one of main pillars in laboratory quality assurance, as the International ISO/IEC 17025 norm states. It is then an important aspect that has to be tackled in the curricula of the current and future degrees of Chemistry. There is an abundant literature on method validation, but usually it is not much used, in part due to the difficulty in processing all the information available and in applying it to the laboratory and the specific problems. Another limitation in this field is the lack of software that is really adapted to the laboratory needs. Many statistical routines used in method validation are just in-house adaptations done with Microsoft Excel or are incorporated in enormous statistical packages, which have a high degree of complexity, It is for that reason that the aim of the project was to create a software for method validation and quality assurance of analytical results, Which incorporated only the routines really necessary,. Specifically, the software incorporates the statistical routines to assess the accuracy and evaluate the precision of an analytical method. The programming language selected was Java, version 6. The part of software development consisted on the following steps: requirement collecting, requirement analysis, design of software in modules, programming of functions and graphical interface, creation of integration tests and testing with real users, and, finally, software start-up (creation of the installer and distribution).




Dipòsit Digital de Documents de la UAB
oai:ddd.uab.cat:47146
Sound. 2006

L'ORFEÓ CATALÀ DE MÈXIC

Dipòsit Digital de Documents de la UAB
  • Martí Solé, Miquel
  • Manent, Albert
  • Catalunya Ràdio
L'Orfeó Català de Mèxic, 100 anys d'història d'aquesta institució que va actuar d'ambaixada cultural i política, Redacció: Albert Manyà, Teresa Salas i la col·laboració de Carme Badia. Idea i assessorament històric: Josep Maria Figueres Producció: Marta Jerez. Amb les veus de Nati Adell, David Badia, Àlex Bosch, Oriol Munné, Marc Vidal i Joan Anton Ramoneda. Muntatge musical: Salvador Pou, Emès el dia 22 d'agost de 2006, Duració: 005626



1404