Resultados totales (Incluyendo duplicados): 270
Encontrada(s) 27 página(s)
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/100
PublicaciónArtículo científico (article). 2016

ASCETIC TROPICS: FRANCISCANS, MISSIONARY KNOWLEDGE AND VISIONS OF EMPIRE IN THE PORTUGUESE ATLANTIC AT THE TURN OF THE EIGHTEENTH CENTURY

TRÓPICOS ASCÉTICOS: FRANCISCANOS, SABERES MISIONEROS Y VISIONES DE IMPERIO EN EL ATLÁNTICO PORTUGUÉS EN TORNO A 1700

  • Palomo, Federico
This essay focuses on the study of Franciscan written and intellectual culture in Portuguese America. Specifically, it analyzes the role the Franciscans played, through their writings, in the shaping of the Portuguese- American world, of the way that world was thought about, and of contemporary understandings of the place Brazil should occupy within the Portuguese monarchy. It examines the visions of the Empire which the so-called Seraphic Order developed in the Brazilian colonial context, the written strategies they used, and the missionary and colonial knowledge which they employed when constructing their perceptions of the American world. To that end, it looks in detail at the Franciscan friar António do Rosário and his text Frutas do Brasil (Lisbon, 1702), in which he used his knowledge of the natural world to construct a complex plant-based allegory with clear political connotations about Brazil., El presente trabajo centra su atención en el estudio de la cultura escrita e intelectual de los franciscanos en la América portuguesa. En concreto, analiza el papel que los franciscanos, a través de sus textos, desempeñaron en la configuración del mundo luso-americano, en el modo de pensarlo y en la forma de entender el lugar que Brasil debía ocupar dentro de la Monarquía portuguesa. Examina las visiones de imperio que la Orden seráfica construyó, las estrategias escritas que empleó a tal efecto y los saberes misioneros y coloniales que movilizó a la hora de elaborar sus percepciones del mundo americano. Para ello, se centra en la figura de Fr. António do Rosário y su obra Frutas do Brasil (Lisboa, 1702), en la que el autor hizo uso de su conocimiento del mundo natural para construir una compleja alegoría hortofrutícola de claras connotaciones políticas en torno a Brasil.

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/100
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/100
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/100
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/100
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/100
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/100
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/100
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/100

Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/101
PublicaciónArtículo científico (article). 2016

THE TEMPORAL POLITICS OF SPIRITUAL CONQUEST: HISTORY, GEOGRAPHY AND FRANCISCAN ORIENTALISM IN THE CONQUISTA ESPIRITUAL DO ORIENTE OF FRIAR PAULO DA TRINDADE

LAS POLÍTICAS TEMPORALES DE LA CONQUISTA ESPIRITUAL: HISTORIA, GEOGRAFÍA Y ORIENTALISMO FRANCISCANO EN LA CONQUISTA ESPIRITUAL DO ORIENTE DE FREI PAULO DA TRINDADE

  • Biedermann, Zoltán
This article queries the relationship between imperial expansion, geographical knowledge and epistemic spatiality in Portuguese Asia. It proposes to disentangle these aspects by exploring the Conquista Espiritual do Oriente of Friar Paulo da Trindade, a Lusophone, Asian-born Franciscan writing in Goa in the 1630s. Trindade’s chronicle provides disturbing insights into the difficult relationship between imperial expansion and the spatial organization of knowledge. Information about Asia and its peoples appears systematically detached from the spatial frameworks created by other authors and thrown into a panorama deeply reliant on spirituality and sacred history. Trindade’s work suggests that there were strong political reasons for the Order of Saint Francis to embrace such a narrative. Whilst generalizations remain to be avoided, the shadow cast by the Jesuits over the Franciscan enterprise in the East played a key role in the adoption by the Seraphic order of a discursive strategy where time trumped space., Este artículo se interroga acerca de la relación entre expansión ibérica, conocimiento geográfico y espacialidad epistémica en el Asia portuguesa. Se propone desentrañar estos tres aspectos mediante el análisis de la Conquista Espiritual do Oriente que compuso en Goa, en torno a 1630, Fr. Paulo da Trindade, un franciscano de origen portugués nacido en Asia. La crónica de Trindade proporciona una mirada perturbadora sobre la difícil relación entre expansión imperial y organización espacial del saber. La información sobre Asia y sus gentes aparece sistemáticamente disociada de los marcos geográficos creados por otros autores y dibuja un panorama fuertemente impregnado de espiritualidad e historia sagrada. La obra de Trindade sugiere que hubo poderosas razones políticas que llevaron a la Orden de San Francisco a adoptar esa tipo de narrativa. Sin caer en generalizaciones, la sombra de los jesuitas sobre la empresa franciscana en Asia jugó un papel esencial en el recurso por parte de la Orden seráfica de una estrategia discursiva en la que el tiempo se impuso al espacio.

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/101
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/101
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/101
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/101
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/101
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/101
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/101
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/101

Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/10
PublicaciónArtículo científico (article). 2012

HISTORY THROUGH TRAVEL AND TRAVELERS

LA HISTORIA A TRAVÉS DE LOS VIAJES Y VIAJEROS

  • Sagredo Baeza, Rafael
  • Lucena Giraldo, Manuel

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/10
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/10
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/10
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/10
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/10
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/10
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/10
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/10

Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/11
PublicaciónArtículo científico (article). 2012

THE CHINA OF THE JESUITS: TRAVELS AND EXPERIENCES OF DIEGO DE PANTOJA AND ADRIANO DE LAS CORTES

LA CHINA DE LOS JESUITAS: VIAJES Y EXPERIENCIAS DE DIEGO DE PANTOJA Y ADRIANO DE LAS CORTES

  • Moncó, Beatriz
During the sixteenth and seventeenth centuries many reports and travel narratives helped to create a more positive image of China around the world. The remarkable efforts of the Society of Jesus were essential to this new view, thanks to a unique policy of evangelization and the personal and ethnographic contributions of some of its members. However, through a comparative analysis of narratives from Diego de Pantoja and Adriano de las Cortes (both Jesuits), we can see how the texts are not just standard doctrinal narratives but also contain personal experiences, selections, interpretations and creative evaluations capable of transforming the reality., Durante los siglos XVI y XVII muchos informes y relatos de viajes contribuyeron a crear una imagen positiva de China. En este empeño destacó la Compañía de Jesús gracias a una singular política de evangelización y a las aportaciones personales y etnográficas de algunos de sus miembros. Sin embargo, mediante un análisis comparativo de las narrativas de Diego de Pantoja y Adriano de las Cortes, ambos jesuitas, se muestra cómo los textos no sólo son doctrina y norma sino también experiencia personal, selección, interpretación y creatividad valorativa capaces de transformar la realidad.

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/11
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/11
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/11
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/11
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/11
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/11
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/11
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/11

Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/12
PublicaciónArtículo científico (article). 2012

ILLUSTRATORS OF THE NEW WORLD. THE IMAGE IN THE SPANISH SCIENTIFIC EXPEDITIONS OF THE ENLIGHTENMENT

ILUSTRADORES DEL NUEVO MUNDO. LA IMAGEN EN LAS EXPEDICIONES CIENTÍFICAS DE LA ILUSTRACIÓN

  • Puig-Samper, Miguel Ángel
In the Eighteenth Century, with the boom in the exploration of the Earth, most travellers and explorers had painters and illustrators at their sides who recorded their adventures, even their deaths, the exotic locations they visited, the aborigines, the landscapes or the strange creatures or plants that inhabited them. The presence of artists would increase in these types of exploration companies, sent by Spain, in order to recognise the natural resources and the imperial control of their territories. We take as a starting point Löfling’s expedition, in which naturalist artists seek to comply with the requirements of the Linnaean classification system then, looking at the case of Francisco Requena, who cartographically represented the territory and drew the activities of his own expedition members along the boundaries with the Portuguese empire. Likewise, we analyze expeditions known as “Botanical” to the different viceroyalties, which attempted to transmit the American nature idealized in a few “types” that were drawn and recorded to make the new species and the wealth of the Empire known, until finally arriving at the expedition of Malaspina, in which there is a step towards the depiction of the imperial landscape., En el siglo XVIII, con la explosión de la exploración de la Tierra, la mayoría de los viajeros y expedicionarios llevan a su lado a pintores y dibujantes que dejan constancia de sus aventuras, incluso de su muerte, de los lugares exóticos visitados, los aborígenes, el paisaje o las extrañas criaturas vegetales o animales que las habitan. La presencia de artistas irá incrementándose en este tipo de empresas de exploración enviadas por España para el reconocimiento de los recursos naturales y el control imperial de sus territorios. Tomamos como punto de partida la expedición de Löfling, en la que los dibujantes naturalistas buscan cumplir con los requisitos del sistema linneano de clasificación, pasando por el caso de Francisco de Requena, que representa el territorio cartográficamente y dibuja la actividad de los propios expedicionarios en los límites con el espacio imperial portugués. Asimismo analizamos las expediciones conocidas como “botánicas” a los diferentes virreinatos, que intentaban transportar la naturaleza americana idealizada en unos “tipos” que se dibujan y graban para dar a conocer las nuevas especies y la riqueza del imperio, hasta llegar a la expedición de Malaspina, en la que se da un paso hacia la representación del paisaje imperial.

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/12
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/12
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/12
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/12
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/12
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/12
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/12
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/12

Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/13
PublicaciónArtículo científico (article). 2012

SCIENCE AND PASSION IN AMERICA

CIENCIA Y PASIÓN EN AMÉRICA

  • Sagredo Baeza, Rafael
In addition to increasing our knowledge and understanding of the naturalists who explored America at various times, particularly in the 18th and 19th centuries, we seek to discuss the personal, intimate, private, and sentimental nature of individuals who are usually described as well-bred, parsimonious, unfeeling, objective, rigorous, and methodical. For the same reason, perhaps, they are assumed to have stayed aloof from any form of sentimental or passionate relationships in the course of their excursions, despite the fact that the latter often lasted not for months but for years, and that in some instances were not conducted overland but involved prolonged voyages on the high seas., Además de avanzar en el conocimiento y comprensión de los naturalistas que exploraron América en algún momento, particularmente en los siglos XVIII y XIX, nos interesa relevar la dimensión personal, íntima, privada, sentimental, de sujetos que corrientemente son presentados como hombres comedidos, parcos, fríos, objetivos, rigurosos y metódicos y, tal vez por eso, se supone, ajenos a cualquier tipo de relación sentimental o pasional durante sus excursiones. Esto, a pesar de que muchas de ellas se prolongaron no ya por meses, sino que por años y que algunas de ellas no fueron itinerarios terrestres, sino que esencialmente marítimos, con largas temporadas en alta mar.

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/13
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/13
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/13
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/13
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/13
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/13
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/13
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/13

Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/14
PublicaciónArtículo científico (article). 2012

IN A WORLD WITHOUT FAITH AND DOMINATED BY AMBITION: REPRESENTATIONS OF BRAZIL AND THE PORTUGUESE IN THE FIRST HALF OF THE EIGHTEEN CENTURY EUROPEAN TRAVEL LITERATURE

EN UN MUNDO SIN FE Y DOMINADO POR LA AMBICIÓN: REPRESENTACIONES DE BRASIL Y LOS PORTUGUESES EN LA LITERATURA DE VIAJES EUROPEA DE LA PRIMERA MITAD DEL SIGLO XVIII

  • Domingues, Ângela
As part of a reflection on Atlantic history, I intend to reread the travel literature written by Europeans who stayed briefly at the Brazilian shore, so as to learn about the Portuguese empire -and particularly Brazil- from the inside and understand how the Portuguese and Luso-Brazilians of the colony were perceived. Travelers registered their impressions based on their own principles, and in some cases exaggerated the cultural differences they observed. This rereading makes it possible to evaluate the differences between a Europe constituted by nations, kingdoms and empires, and Mediterranean Europe. The travel literature, which did not have Brazil as final destination, could have disproportionate and unsuspected repercussions. The accounts showed Portugal and its colonies as similar to Spain and very different from the rest of Europe, at a period of affirmation of the national States and aggressive imperial external policies aimed at the South Atlantic., Desde una reflexión en torno a la historia atlántica, pretendo releer la literatura de viajes escrita por europeos que permanecieron brevemente en el litoral brasileño, para así conocer el Imperio Portugués -y muy particularmente Brasil- desde adentro y comprender cómo eran percibidos los portugueses y luso-brasileños de la colonia. Los viajeros registraban sus impresiones a partir de sus propios principios, exagerando en algunos casos las diferencias culturales observadas. Esta relectura permite evaluar las diferencias entre una Europa constituida por naciones, reinos e imperios; y la Europa Mediterránea. La literatura de viajes, cuyo destino final no era Brasil, podía tener repercusiones desproporcionadas e insospechadas. Los relatos mostraban a Portugal y sus colonias similar a España y muy diferente del resto de Europa, en un período de afirmación de los estados nacionales y agresivas políticas externas imperialista que apuntaban al Atlántico Sur.

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/14
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/14
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/14
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/14
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/14
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/14
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/14
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/14

Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/15
PublicaciónArtículo científico (article). 2012

THE DIFFICULT UNITY OF THE MEDITERRANEAN IN THE WORKS AND EXPEDITIONS OF BORY DE SAINT-VINCENT (1778-1846)

LA DIFÍCIL UNIDAD DEL MEDITERRÁNEO EN LOS TRABAJOS Y EXPEDICIONES DE BORY DE SAINT-VINCENT (1778-1846)

  • Cañete, Carlos
For a long time consigned to oblivion, the figure of the soldier and naturalist Bory de Saint-Vincent has been during recent years the subject of a renewed but timid interest. This recovery is justified especially for his role as leader of the French missions in the Morea and Algeria, which replicated the military-scientific model that started in Egypt. Indeed, this leadership and the works of anthropology or botany that he produced as a result are now considered key elements in the process of construction of a modern unitary representation of the Mediterranean. These recent contributions, however, often do not consider other of his works that offer a much more complex and contradictory image of his thought. This article offers a review of recent interpretation by giving examples of his works on the Iberian Peninsula and the Canary Islands. It aims to show his representation of the Mediterranean not as a homogeneous and linear process but as the result of an ambivalent approach that led to both a unitary image and a simultaneous internal differentiation of the region., Durante largo tiempo relegada al olvido, la figura del militar y naturalista Bory de Saint-Vincent ha sido en los últimos años objeto de un renovado aunque tímido interés. Esta recuperación se justifica especialmente por su papel como líder de las misiones francesas en Morea y Argelia, que reprodujeron el modelo de expedición científico-militar planteado en Egipto. Precisamente, este liderazgo y los trabajos de antropología o botánica que él mismo llevó a cabo en dichas misiones se consideran actualmente como elementos fundamentales en el proceso de construcción de una moderna representación unitaria del Mediterráneo. Estas aportaciones recientes, sin embargo, no suelen considerar otros trabajos del militar-naturalista que ofrecen una imagen mucho más compleja y contradictoria de su pensamiento. En este artículo se ofrece una revisión de la reciente interpretación presentando ejemplos de sus trabajos en la península ibérica y las Canarias. El conjunto pretende mostrar su representación del Mediterráneo no como un proceso lineal y unívoco sino como el resultado de un acercamiento ambivalente que provocó tanto una imagen unitaria como una simultánea diferenciación interna.

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/15
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/15
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/15
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/15
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/15
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/15
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/15
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/15

Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/16
PublicaciónArtículo científico (article). 2012

TRAVELING ARTISTS IN AMERICA: VISIONS AND VIEWS

LA AMÉRICA DE LOS ARTISTAS VIAJEROS: VISIONES Y MIRADAS

  • Diener, Pablo
Visual registers of Latin America acquired new characteristics at the dawning of the 19th century. Alongside the pointedly secular practice of the scientific Enlightenment, naturalistic in character, there emerged an artistic current that produced images with a strong subjective quality. This American iconography of the 19th century was the work of traveling artists. In the exercise of their work, painters and drawers were led through modern esthetical premises that proposed an amalgam of artistic activity and the production of scientific knowledge. This article intends to venture into that genre of the arts based on a study of the theoretical context that sustains it, observing the range of themes it covered., Los registros visuales de la América ibérica adquirieron un perfil nuevo con los albores del siglo XIX. Paralelamente a la práctica más que secular de la ilustración científica de carácter naturalista surgió una vertiente artística que produjo un tipo de imágenes con una fuerte carga subjetiva. Esa iconografía americana decimonónica fue obra de los artistas viajeros. En el ejercicio de su tarea, pintores y dibujantes fueron conducidos por premisas estéticas modernas, que proponían una amalgama del quehacer artístico con la producción de conocimiento científico. Este artículo propone una incursión en ese género de las bellas artes a partir de un estudio del contexto teórico que la sustenta, observando el abanico temático que abarcó.

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/16
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/16
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/16
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/16
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/16
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/16
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/16
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/16

Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/17
PublicaciónArtículo científico (article). 2012

ERNESTO QUESADA, A POSITIVIST TRAVELER. BETWEEN COSMOPOLITISM AND SCIENTIFIC PATRIARCHY

ERNESTO QUESADA, UN VIAJERO POSITIVISTA. ENTRE EL COSMOPOLITISMO Y EL PATRIARCADO CIENTÍFICO

  • Gasquet, Axel
Ernesto Quesada (1858-1934) was a renowned and prolific intellectual of the 1890 generation in Argentina. With his father, Vicente Gaspar Quesada, he co-directed Nueva Revista de Buenos Aires between 1863 and 1871. Sociologist, Professor, Germanist and publicist, Quesada was a well-known representative of positivism. A true cosmopolitan, Quesada stood out as a traveler among his peers who were used to extensive journeys, especially in the west. He embarked on unconventional paths for the Argentineans of his time; in 1884 he traveled to Russia and around the world in 1913. These experiences are registered in A Winter in Russia (1888) and Around the World (1914), texts that have not been subject to critique until now. There are thirty years of intense intellectual work from one book to the other. We will study them in the light of his work and time, when a new vision about the Middle and Far East -independent from Europe- was born in Argentina. This contributed to create the model for a modern liberal state for the Argentinean nation. This timespan goes from the federalization of Buenos Aires (with the founding of La Plata as provincial capital in 1882) to the opulence of the centenary (1910)., Ernesto Quesada (1858-1934) fue una de las personalidades intelectuales más conocidas y prolíficas de la generación de 1890 en la Argentina. Hijo de Vicente Gaspar Quesada, co-dirigió con su padre la Nueva Revista de Buenos Aires entre 1863 y 1871. Sociólogo, catedrático, germanista y publicista, Quesada fue un gran representante del pensamiento positivista. De cultura cosmopolita, Quesada se distingue asimismo por ser un notable viajero entre una generación que transitó extensamente el mundo, especialmente el occidental. Quesada fatigó además derroteros poco convencionales para los rioplatenses de su época, en especial durante su periplo por Rusia en 1884 y su extensa vuelta al mundo de 1913. Sus testimonios son Un invierno en Rusia (1888) y Una vuelta al mundo (1914), fuentes vírgenes de todo comentario crítico. Treinta años de intensa labor intelectual separan ambos escritos de viaje, que estudiaremos detenidamente a la luz de su propia obra y de su época, en momentos en que se configura un discurso argentino sobre el Oriente —autónomo del modelo europeo—, y que dicho discurso contribuye a modelar un proyecto de Estado liberal moderno para la Nación. Este período abarca los años que van de la federalización de la ciudad de Buenos Aires (con la fundación de la ciudad de La Plata en 1882, nueva sede del gobierno provincial) hasta la Argentina opulenta y confiada del Centenario (1910).

Proyecto: //
DOI: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/17
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/17
HANDLE: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/17
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/17
PMID: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/17
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/17
Ver en: https://cultureandhistory.revistas.csic.es/index.php/cultureandhistory/article/view/17
Culture History Digital Journal
oai:culturaehistoria.revistas.csic.es:article/17

Buscador avanzado