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Psychology, Society and Education
oai:ojs.www.uco.es:article/15798
PublicaciónArtículo científico (article). 2023

SOCIAL NETWORKING ACTIVITIES, BODY DISSATISFACTION, BEAUTY IDEALS AND BODY APPRECIATION IN ADULT WOMEN

ACTIVIDADES EN REDES SOCIALES, INSATISFACCIÓN CORPORAL, IDEALES DE BELLEZA Y APRECIACIÓN CORPORAL EN MUJERES ADULTAS

  • Góngora, Vanesa C.
The aim of this research is to analyze the relationship between different types of social networking activities and body dissatisfaction, internalization of beauty ideals and body appreciation in adult women in the metropolitan region of Buenos Aires. The sample consisted of 121 women aged 18 to 65 (M = 36.59, SD = 12.59). Participants completed a survey on social networks, the EDI-2 Eating Behavior Inventory, the SATAQ-3 Questionnaire on beauty ideals and the BAS-2 Body Appreciation scale. A cross-sectional design was used. Pearson correlations were calculated indicating that a higher frequency of social media activities was positively associated with body dissatisfaction and internalization of beauty ideals and negatively associated with body appreciation. Posting transient status updates and checking to see what their contacts are doing were found to be the activities most associated with negative aspects of body image. The Macro Process was used to carry out mediation and moderation analysis. The results indicated that within the social networking activities, transient status updates had no direct effect on body dissatisfaction but there was a significant indirect effect through the mediating role of body appreciation. Age was not a moderator of this mediation. Body appreciation was shown to be a protective variable for body dissatisfaction towards certain activities in social networks in adult women., El objetivo de esta investigación es analizar la relación entre distintos tipos de actividades realizadas en redes sociales y la insatisfacción corporal, la internalización de los ideales de belleza y la apreciación corporal en mujeres adultas de la región metropolitana de Buenos Aires. La muestra se constituyó por 121 mujeres de 18 a 65 años (M = 36.59, DE = 12.59). Se utilizó una encuesta sobre redes sociales, el Inventario EDI-2 de Conductas Alimentarias, el Cuestionario SATAQ-3 sobre ideales de belleza y la escala BAS-2 de Apreciación Corporal. Se empleó un diseño de tipo transversal. Se calcularon correlaciones de Pearson que indicaron que una mayor frecuencia de actividades en redes sociales tenía una asociación positiva con la insatisfacción corporal y la internalización de los ideales de belleza y negativa con la apreciación corporal. Publicar actualizaciones de estado transitorias y chequear para ver que están haciendo sus contactos resultaron ser las actividades más vinculadas con aspectos negativos de la imagen corporal. Se empleó el Macro Process para efectuar análisis de mediación y moderación. Los resultados indicaron que dentro de las actividades realizadas en redes sociales, la actualización de estados transitorios no tenía un efecto directo en la insatisfacción corporal, pero había un efecto significativo indirecto a través del papel mediador de la apreciación corporal. La edad no resultó moderadora de esta mediación. La apreciación corporal mostró ser una variable protectora de la insatisfacción con la imagen corporal frente a ciertas actividades en redes sociales en mujeres adultas.

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DOI: https://journals.uco.es/psye/article/view/15798
Psychology, Society and Education
oai:ojs.www.uco.es:article/15798
HANDLE: https://journals.uco.es/psye/article/view/15798
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PMID: https://journals.uco.es/psye/article/view/15798
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