Resultados totales (Incluyendo duplicados): 3
Encontrada(s) 1 página(s)
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28696
Dataset. 2023

DATASET BULLY CYBER COGNITIVE STRATEGIES

  • Chamizo-Nieto, María Teresa
  • Rey-Peña, Lourdes
La violencia entre iguales provoca un impacto negativo sobre la salud de los adolescentes implicados. Entre los factores que han mostrado evidencias para predecir la realización y el sufrimiento de conductas agresivas, se encuentran las estrategias de afrontamiento cognitivo-emocional. Sin embargo, en contextos de acoso y ciberacoso pocos estudios han analizado el papel de estas estrategias y, aún menos, de manera separada para chicos y chicas. Por ello, este estudio planteó dos objetivos: analizar las diferencias por sexo en agresión y victimización en acoso y ciberacoso, así como en el uso de las estrategias de afrontamiento; y explorar cuáles son las estrategias que mejor predicen la victimización y agresión en ambas situaciones de manera separada para chicos y chicas. Una muestra de 1904 adolescentes completó tres cuestionarios que evaluaban el acoso, el ciberacoso y las estrategias de afrontamiento cognitivo. Los resultados mostraron diferencias significativas por sexo en agresión, victimización, ciberagresión y en cinco estrategias. Además, los resultados de las regresiones indicaron que, por ejemplo, la estrategia de culpar a otros fue una de las que mejor predijo la agresión y victimización en acoso y ciberacoso en chicos y chicas. Por último, se discuten las limitaciones e implicaciones derivadas de este estudio., Universidad de Málaga Grupo PAIDI Applied Positive Lab CTS-1048 (Junta de Andalucía) Proyecto I+D+i del Ministerio de Ciencia e Innovación de España (PID2020-117006RB-I00) Fondos FEDER/Junta de Andalucía (UMA 18-FEDERJA-147)

Proyecto: //
DOI: https://hdl.handle.net/10630/28696
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28696
HANDLE: https://hdl.handle.net/10630/28696
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28696
PMID: https://hdl.handle.net/10630/28696
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28696
Ver en: https://hdl.handle.net/10630/28696
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28696

RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/29524
Dataset. 2024

DATASET CORE SELF PSYCHOLOGICAL WELLBEING CLASSMATE SUPPORT

  • Yudes Gómez, Carolina
  • Chamizo-Nieto, María Teresa
  • Peláez-Fernández, María Ángeles
  • Extremera-Pacheco, Natalio
The aim of this research was to explore whether perceived support from classmates moderates the relationship between core self-evaluations (CSE) and psychological well-being indicators among adolescents. The Core Self-Evaluations Scale, the Teacher and Classmate Support Scale, the Satisfaction with Life Scale, the Frequency of Suicidal Ideation Inventory, and the Depression, Anxiety, and Stress scales were administered to 2,883 Spanish adolescents (Mage = 14.07). Perceived classmate support moderated the relationship between CSE and life satisfaction, depressive symptoms, and suicidal ideation. These findings provide empirical support for theoretical and conceptual work connecting perceived classmate support, CSE, and psychological well-being among adolescents, suggesting that alone, but also in combination, these personal and social resources may be particularly relevant in helping to promote psychological well-being. Theoretical and practical implications of the joint study of these constructs and their relationship with psychological well-being in adolescents are discussed., Universidad de Málaga Grupo PAIDI Applied Positive Lab CTS-1048 (Junta de Andalucía) Proyecto I+D+i del Ministerio de Ciencia e Innovación de España (PID2020-117006RB-I00)

Proyecto: //
DOI: https://hdl.handle.net/10630/29524
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/29524
HANDLE: https://hdl.handle.net/10630/29524
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/29524
PMID: https://hdl.handle.net/10630/29524
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/29524
Ver en: https://hdl.handle.net/10630/29524
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/29524

RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28695
Dataset. 2023

DATASET GRATITUDE CYBERVICTIMISATION ANXIETY PROSPECTIVE

  • Chamizo-Nieto, María Teresa
  • Rey-Peña, Lourdes
The possible protective factor of gratitude on experiences of cyberbullying behaviours and anxiety symptomatology was examined. A sample of 981 adolescents (55.45% females) participated in a two-wave study, completing three self-report measures. There was a period of 16 weeks between the two data collections. The measuring instruments assessed gratitude (Gratitude Questionnaire: GQ-5), cybervictimisation (European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire: ECIPQ) and anxiety symptomatology (Depression, Anxiety and Stress Scales: DASS). A serial mediation analysis was performed to examine the possible predictor role of gratitude on cybervictimisation and anxiety symptomatology. Outcomes reported that gratitude was related to cybervictimisation (Time 1) and anxiety symptomatology (Time 2). Furthermore, a sequential pathway was found from gratitude to cybervictimisation 16 weeks later, firstly through cybervictimisation (Time 1) and then through anxiety symptomatology (Time 2). These findings confirm previous research about the protective role of gratitude to minimise the negative impact of cyberbullying behaviours. Moreover, the first evidence on the potential protective role of gratitude for decreasing the likelihood of suffering cybervictimisation is provided., Universidad de Málaga Grupo PAIDI Applied Positive Lab CTS-1048 (Junta de Andalucía) Proyecto I+D+i del Ministerio de Ciencia e Innovación de España (PID2020-117006RB-I00)

Proyecto: //
DOI: https://hdl.handle.net/10630/28695
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28695
HANDLE: https://hdl.handle.net/10630/28695
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28695
PMID: https://hdl.handle.net/10630/28695
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28695
Ver en: https://hdl.handle.net/10630/28695
RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga
oai:riuma.uma.es:10630/28695

Buscador avanzado