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Forest Resources for Iberian Empires: Ecology and Globalization in the Age of Discovery (16th-18th centuries). Acronym: ForSEAdiscovery, Informe de resultados del proyecto ForSEAdiscovery

Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Crespo Solana, Ana
ForSEAdiscovery es un proyecto fuertemente interdisciplinar que relaciona la Historia Marítima de la Edad Moderna, las Ciencias de la Información Geográfica (SIG), la Arqueología marítima y subacuática con la Dendrocronología y otras técnicas para el estudio de la procedencia de la madera. Esta última disciplina, enmarcada en las Ciencias de la vida (Life Sciences) supone, para la conjugación de nuestra línea de investigación histórico-arqueológica, un auténtico código de barras útil para el entrecruzamiento, experimentación e integración de datos. Con tal propósito se utilizan bases de datos geolocalizadas (ya creadas en anteriores trabajos de investigación por parte de los miembros del Consorcio)1 y SIGs como herramienta de integración de datos, cartografía y visualización. Las Humanidades y las Ciencias de la vida (para el análisis de los anillos de los árboles y técnicas químicas de “Wood provenance”) se relacionan así tanto desde el punto de vista teórico (en el planteamiento de las hipótesis primarias del proyecto y en su epistemología) como en el uso de diversas metodologías complementarias a la hora de dar respuesta a los problemas que se plantean en la propuesta de investigación., “The research leading to these results (or invention) has received funding from the People Programme (Marie Curie Actions) of the European Union´s Seventh Framework Programme (FP72007-2013) under REA grant agreement nº PITN-GA 2013-607545”, Peer reviewed
Proyecto: EC/FP7/607545




Archaeo-historical and dendrochronological study of the wrecks of the fleet of Apodaca. ForSEAdiscovery project, Informe técnico de los pecios de Apodaca. Prospección arqueológica subacuática. Proyecto ForSEAdiscovery

Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Crespo Solana, Ana
  • Nayling, Nigel
Informe histórico-arqueológico de los pecios de la flota del Marqués de Apodaca, Trinidad y Tobago., At a critical moment in the history of Trinidad, Britain took control of the island from Spain in 1797. This historic moment is iconically represented by the loss of most of the Spanish fleet, set on fire by its admiral, Sebastián Ruiz de Apodaca, to prevent its capture by the British.
A shipwreck , located just off Gaspar Grande Island which has been the subject of intermittent salvage over more than a century, is believed to be one of the four ships sunk in 1797, possibly the flagship San Vicente.
The site was recently visited by the Prof. Nigel Nayling, Scientific in charge in Nautical Archaeology in the ForSEAdiscovery project (PITN2013-GA607545), to assess its potential as a site for the collection of wood samples as part of a scientific research project, ForSEAdiscovery (funded by the European Commission) and with the assistance of His Excellency, the Ambassador of Spain., “The research leading to these results (or invention) has received funding from the People Programme (Marie Curie Actions) of the European Union´s Seventh Framework Programme (FP72007-2013) under REA grant agreement nº PITN-GA 2013-607545”, No
Proyecto: EC/FP7/607545




ForSEADiscovery: Forest Resources for Iberian Empires: Ecology and Globalization in the Age of Discovery, 16th-18th centuries (PITN-2013-GA607545) Marie Curie Programme

Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Crespo Solana, Ana
  • Nayling, Nigel
  • García González, Ignacio
[EN] In the Early Modern Age (16th-17th centuries) the construction of ocean-going ships was paramount in the development of cultural encounters in what became known as the Age of Discovery and European expansion. In the case of the Iberian Empires, the establishment of new trade routes brought with it an increased need for armed merchantmen, galleons and other smaller vessels, placing unprecedented demands on Iberian forests for the supply of construction timber. Forestry and sea power became inextricably linked, creating new geopolitical tensions, alliances and forest regulations. This project addresses questions related to Iberian forest resources and the history of shipbuilding through a multidisciplinary and innovative training research program to improve the understanding and conservation of our historical past and cultural heritage. The project research combines knowledge and methodology from the humanities (history and archaeology) and the life sciences (wood anatomy, dendrochronology, isotopes and geochemistry). The main objective of this project is to increase the research background and experience of the fellows through a combination of dedicated training in both transferable and research specific skills, and their participation in a truly multidisciplinary research project which combines historical, archaeological and dendrochronological methodologies., [ES] En la Edad Moderna (siglos XVI-XVII), la construcción de barcos para la navegación oceánica fue un objetivo primordial en el desarrollo de los encuentros culturales durante la era conocida como de los Descubrimientos y la expansión europea. En el caso de los imperios ibéricos, el establecimiento de nuevas rutas comerciales trajo consigo una mayor necesidad de barcos mercantes armados, galeones y otros buques más pequeños, que supuso una demanda y una presión sin precedentes sobre los bosques de la Península Ibérica para el suministro de madera para la construcción naval. La silvicultura y el poder marítimo se vincularon de manera inextricable, creando nuevas tensiones geopolíticas, alianzas y regulaciones forestales. Este proyecto aborda cuestiones relacionadas con los recursos forestales ibéricos y la historia de la construcción naval a través de un programa de investigación multidisciplinar e innovador para mejorar la comprensión y la conservación de nuestro pasado histórico y el patrimonio cultural sumergido. La investigación del proyecto combina el conocimiento y la metodología de las humanidades (historia y arqueología) y las ciencias de la vida (anatomía de la madera, dendrocronología, isótopos y geoquímica). Su objetivo principal es aumentar conocimientos en el estado actual de la investigación así como ampliar la experiencia de los becarios contratados en el proyecto a través de una combinación de habilidades transferibles y específicas de investigación en Historia, Arqueología y dendrocronología., People Programme (Marie Curie Actions) of the European Union´s Seventh Framework Programme (FP72007-2013) under REA grant agreement nº PITN-GA 2013-607545, Peer reviewed
Proyecto: EC/FP7/607545




ForSEAdiscovery: la construcción naval y el comercio de la madera del siglo XVI al XVIII

Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Crespo Solana, Ana
ForSEAdiscovery es un proyecto fuertemente interdisciplinar que relaciona la historia marítima de la Edad Moderna y la arqueología subacuática con las Ciencias de la Información Geográfica (SIG), con la Dendrocronología, así como con diversas técnicas analíticas sobre la procedencia de la madera,
especialmente la datación por radiocarbono. Es el primer proyecto financiado por el programa Marie Curie de la Unión Europea (Programa PEOPLE) orientado a la investigación histórica-arqueológica de pecios ibéricos. Durante sus cuatro años de desarrollo primigenio el proyecto ha logrado situar el estudio histórico-arqueológico de la historia marítima en el centro de un discurso teórico-técnico que abre nuevas líneas de investigación interdisciplinar y sobre todo en la generación de new data. Es así un proyecto holístico que se espera sea continuado por una amplia red de discípulos, científicos y colaboradores de diversas disciplinas., La investigación llevada a cabo y resultante de este proyecto ha sido financiada con fondos del People Programme (Marie Curie Actions) of the European Union´s Seventh Framework Programme (FP72007-2013) under REA grant agreement nº PITN-GA 2013-607545. Forest Resources for Iberian Empires: Ecology and
Globalization in the Age of Discovery (16th- 18th centuries). Acronym: ForSEAdiscovery.
Más información en <www.forseadiscovery.eu>, Unión Europea, Programa Marie Curie, ITN ForSEAdiscovery PITN-2013-607545, Peer reviewed
Proyecto: EC/FP7/607545




Forest Resources for Iberian Empires: Ecology and Globalization in the Age of Discovery

Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Crespo Solana, Ana
  • Varela Gomes, Rosa
  • García González, Ignacio
  • Martínez Cortizas, Antonio
  • Nayling, Nigel
  • Momber, Garry
  • Sass-Klaassen, Ute
  • Antunes, Catia
  • Willem Veluwenkamp, Jan
  • Poszwa, Anne
  • Vieira de Castro, Filipe
  • Daly, Aoife
  • San Claudio Santa Cruz, Miguel
  • Wazny, Tomasz
  • Dixelius,Malcolm
Forest Resources for Iberian Empires: Ecology and Globalization in the Age of Discovery. Es el sitio web del proyecto de investigación homónimo. Consultada el 21/05/2019., In the Early Modern Age (XVI-XVII centuries), the construction of oceanic ships was essential for the development of cultural encounters in what became the Era of Discovery and European expansion. This is the case of the Iberian empires. They impose unprecedented demands on Iberian forests for the supply of lumber. Forestry and maritime power were inextricably linked. This project will address this issue. The prerequisite for such an approach is to combine the knowledge derived from Humanities and Life Sciences., Peer reviewed
Proyecto: EC/H2020/607545




Cooperación y competencia político-económica en la larga duración: Holanda en la ruta del Mediterráneo (1621-1702)

Cooperación y competencia político-económica en la larga duración: Holanda en la ruta del Mediterráneo (1621-1702)-->
Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Crespo Solana, Ana
[EN] From the 1610s onwards the economic and political evolution of the Mediterranean strongly depended on the activity of transporters from northern Europe, who vied with others in a space characterized by competition and une Cooperación y competencia político-económica en la larga duración Pedralbes, 38 (2018), 19-49, issn: 0211-9587, doi: 10.344/pedralbes2018.38.1 qual exchange between native towns of diverse socio-religious characteristics.
That space was disturbed on many occasions by war, epidemics and privateering, resulting in a historiographical perception of decadence and continuous crisis. The political events that marked the relations of the Hispanic Monarchy and the new Republic of the United Provinces influenced, however, the development of a maritime and commercial relationship that linked important market areas and economic spaces. This article presents a general outline of Dutch participation in this space through what they called the Straatvaart route (navigation of the Strait of Gibraltar). I will focus on the characteristics of this long-lasting phenomenon, dwelling on the political-military events that marked its destiny and the relationship of the Republic of the United Provinces with the Hispanic Monarchy., [ES] Desde la década de 1610, la evolución económica y política mediterránea dependió de la intervención de los transportistas del norte de Europa, que rivalizaban en un espacio marcado por la competencia y el intercambio desigual entre pueblos autóctonos de diversas características socio-religiosas. Ese espacio se vio perturbado en muchas ocasiones por la guerra, las epidemias y el corso, lo que provocó que fuera percibido por parte de la Historiografía como una época de decadencia y crisis continua. Los eventos políticos que marcaron las relaciones de la Monarquía Hispánica y la nueva República de las Provincias Unidas influyeron, sin embargo, en el devenir de una relación marítima y comercial que vinculaba importantes áreas de mercado y espacios económicos. Este artículo es un esbozo general sobre la participación holandesa en este espacio a través de la denominada Straatvaart, o ruta de navegación del estrecho de Gibraltar. Me centraré en las características de este fenómeno de larga duración y me detendré en los eventos político-militares que marcaron su destino y la relación de la República de las Provincias Unidas con la Monarquía Hispánica., Este artículo es una ampliación de mi ponencia en el Cicle de Conferències Aula Mediterrània, Programa Interuniversitari de l’IEMed (28 de noviembre de 2017). Agradezco a los profesores Jaume Dantí, María Ángeles Pérez Samper y Xavier Gil todos los valiosos comentarios que me regalaron. La investigación fue financiada con los proyectos: GlobalNET (HAHR2011-27694); DynCoopNet (EUROCORES, TECT de la European Science Foundation y el MICINN); y ForSEAdiscovery (Programa PEOPLE, Marie Curie ITN de la Unión Europea: PITN-2013-GA607545)., Peer Reviewed
Proyecto: EC/FP7/607545




Informe técnico “Naufragios históricos” Proyecto PIE-CSIC 201910E065

Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Bas Pardo, María Luisa
  • Crespo Solana, Ana
El origen de la base de datos de la que aquí tratamos y, el ulterior desarrollo del visor web, tienen su origen en las bases de datos desarrolladas en paralelo a los trabajos científicos y de investigación de la Dra. Ana Crespo Solana, Investigadora Principal de este Proyecto PIE: “Integración de información sobre naufragios históricos y datos dendrocronológicos en un SIG de Historia Marítima”. Desde los inicios de estos proyectos que, se remontan a la segunda mitad de la primera década del siglo actual, hay rasgos que se repiten y pueden, por tanto, ser considerados señas identitarias. El más obvio el marco cronológico, que abarca de los siglos XVI al XVIII, Primera Era Global, en la que Europa y el este de Asia incrementaron notablemente sus vínculos comerciales a través del Nuevo Mundo recién descubierto; la implementación de la base de datos con la incorporación de un modelo SIG, herramienta y motor de integración de datos que aportan un valor añadido a su calidad y, muy en relación con esta característica, el carácter interdisciplinar de los proyectos en los que la suma de ciencias, supone la multiplicación exponencial de resultados. A todo ello se suma el interés por la difusión científica, expresada en primer lugar en la colaboración entre investigadores y en la proyección del conocimiento mediante la utilización de recursos tecnológicos avanzados, con el objeto de ponerla a disposición de la comunidad científica., Consejo Superior de Investigadores Científicas /Proyecto Intramural Especial (PIE) 2019-2022 Ref.: 201910E065
European Commision, Marie Skłodowska-Curie (MSC) Programme, ITN Project ForSEAdiscovery, Ref. PITN2013-GA607545, Peer reviewed




ForSEAdiscovery [dataset]

Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Nayling, Nigel
  • Momber, Garry
  • San Claudio Santa Cruz, Miguel
  • Crespo Solana, Ana
This work is licensed under the ADS Terms of Use and Access., ForSEAdiscovery is a European funded (Grant agreement no. 607545) project that combines dendrochronology, archaeology, and history in a multi-disciplinary approach to understand timber supplies for the construction of early modern vessels in the Iberian Peninsula.

The overarching objective for the ForSEAdiscovery project is to consolidate a research line combining history, maritime archaeology, geographical information systems (GIS), dendrochronology, wood anatomy, and geo/dendro chemistry. The project aims to train and improve the proficiency of the Initial Training Networks (ITN) fellows and students in different research areas. It provides work experience and engages the fellows in workshops designed to improve their communication, research, and management techniques to promote transferable skills for future research in academia and the private sector. The project is organised into three working packages (WP) for the different disciplines represented. Work package one is focused on history (WP 1), the second work package deals with maritime archaeology (WP 2), and the third work package revolves around the wood sciences (WP 3).

The research leading to these results has received funding from the People Programme (Marie Curie Actions) of the European Union's Seventh Framework Programme (FP72007-2013) under REA grant agreement no. PITN-GA 2013-607545.

This collection represents the data collected by ForSEAdiscovery during the fieldwork operations in 2015 and 2016. It is archaeological and diver data collected on five different shipwreck sites, four in the north of Spain, and one off the south coast of England. The collection consists of diver video, underwater photos, topsides photos, site reports, dive administration, and underwater photogrammetry., Peer reviewed
Proyecto: EC/FP7/607545




ForSEAdiscovery. Forest resources for Iberian Empires: Ecology and Globalization in the Age of Discovery (16th-18th centuries), ForSEAdiscovery. Los recursos forestales para los Imperios ibéricos: ecología y globalización en la era de los descubrimientos (siglos XVI al XVIII).

Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Crespo Solana, Ana
  • Nayling, Nigel
Con autorización de la editorial para autores CSIC, [EN] In the Early Modern Age (16th-18th centuries) the construction of ocean-going ships
was paramount to the development of cultural encounters during European expansion. In the
case of the Iberian Empires, the establishment of new trade routes brought the need for armed
merchantmen, galleons and smaller vessels, placing unprecedented demands on Iberian forests
for the supply of construction timber. Forestry and sea power became inextricably linked, creat ing new geopolitical tensions, alliances and forest regulations. This paper outlines the method ologies and objectives of a major multidisciplinary project funded through a Marie Curie Actions
grant (2014-18) which will see collaboration between universities, state research centres, and
maritime archaeology companies., [ES] durante la Edad Moderna (siglos xvi al xviii) la construcción naval fue la base principal para el desarrollo de la expansión europea. Para los Imperios ibéricos el establecimiento de
nuevas rutas marítimas implicó la necesidad de construir y armar barcos mercantes, galeones y pequeños navíos imponiendo una demanda sin precedentes sobre los recursos forestales en la
península ibérica con el objeto de surtir de madera a las necesidades navales. Bosques y poder
naval se convirtieron así en dos caras cuestiones relacionadas que crearon nuevas tensiones
geopolíticas, alianzas y regulaciones sobre los recursos forestales. Este artículo describe metodologías y objetivos del más importante proyecto multidisciplinar financiado por el Programa Marie
Curie Actions (2014-1018) que cuenta con una amplia colaboración entre universidades, centros
de investigación y empresas de arqueología marítima., ForSEAdiscovery (Marie Curie Programme, FP7-People, 2013, ITN, Multipartner). This project has received funding from the
European Union’s Seventh Framework Programme for research, technological development and demonstration under
grant agreement n.º PITN-GA-2013-607545., Peer reviewed
Proyecto: EC/FP7/607545




Forest and shipbuilding in historiography: state of the art and some research questions

Digital.CSIC. Repositorio Institucional del CSIC
  • Crespo Solana, Ana
La presente comunicación forma parte del los resultados del proyecto ForSEAdiscovery., My presentation intends to raise some research problems that I still consider as open line of research in the study of the relationship between human societies and forests resources.
I focus on the historical relationship between shipbuilding and timber trade and supply during the early modern centuries. Although I refer here to the Spanish case, I am going to highlight some issues that must be considered from a comparative perspective between different regions around the world, particularly since the fifteenth century, when the process of creating a global timber market began., Peer reviewed
Proyecto: EC/FP7/607545