ORIENTACION, PROPUESTAS Y ENSEÑANZA PARA LA SECCION DE INGLES EN LA PRUEBA DE ACCESO A LA UNIVERSIDAD
FFI2011-22442
•
Nombre agencia financiadora Ministerio de Ciencia e Innovación
Acrónimo agencia financiadora MICINN
Programa Programa Nacional de Investigación Fundamental
Subprograma Investigación fundamental no-orientada
Convocatoria Investigación Fundamental No-Orientada
Año convocatoria 2011
Unidad de gestión Sin informar
Centro beneficiario UNIVERSIDAD DE ALCALÁ (UAH)
Centro realización DPTO. FILOLOGIA MODERNA
Identificador persistente http://dx.doi.org/10.13039/501100004837
Publicaciones
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La interactividad multimodal en la sección de lengua extranjera de la Prueba de Acceso a la Universidad en España, Multimodal Interactivity in the Foreign Language Section of the Spanish University Admission Examination
RiuNet. Repositorio Institucional de la Universitat Politécnica de Valéncia
- Magal Royo, Teresa|||0000-0002-7640-6264
- Giménez López, José Luis|||0000-0003-1762-3071
[ES] En el presente trabajo1 se muestran las enormes posibilidades que ofrece el concepto de
multimodalidad en los entornos digitales interactivos aplicados a las pruebas de selectividad
en el área de conocimiento de idiomas y que han sido desarrollados en los últimos años en
diferentes proyectos de investigación. Las investigaciones surgidas a partir de la automatización
telemática de las pruebas de selectividad, en el ámbito de la gestión, se relacionan con
trabajos que tratan de abordar la problemática relativa al acceso online a las pruebas, y que
permitirían en el futuro gestionar de manera eficiente la ejecución del propio examen y la
organización semiautomática de su corrección por Internet. Paralelamente, se ha abordado
el uso de aplicaciones multiplataforma y/o multinavegador, capaces de asumir los retos de la
validación técnica y funcional de la accesibilidad que permita su acceso universal. La multimodalidad
aplicada a los métodos de navegación durante la realización de la prueba telemática es posible gracias a los dispositivos ubicuos que permitirán la interacción simultánea en
el proceso de introducción de datos por parte del alumno. La propuesta del presente trabajo
consiste en demostrar la viabilidad técnica del proceso de ejecución del examen, en función
de las variables tecnológicas y formales de la navegación, considerando el examen disponible
en la actualidad, en dispositivos ubicuos que permitirán avanzar en los procesos de aprendizaje
de lenguas asistido por ordenador, también llamado CALL (Computer-Assisted Language Learning).
El desarrollo de la investigación ha permitido la creación de un prototipo que servirá
para analizar y validar la funcionalidad de este tipo de tecnologías interactivas adaptadas a la
realización de los exámenes de acceso a la universidad., Nuestro agradecimiento al Ministerio de Ciencia e Innovación (MICINN) por la financiación del Proyecto de Investigación
(con cofinanciación FEDER) en el marco del Plan Nacional I+D+I «Orientación, propuestas y enseñanza
para la sección de inglés en la Prueba de Acceso a la Universidad». Referencia FFI2011-22442.
Asimismo, parte del presente trabajo se ha desarrollado gracias a las investigaciones llevadas a cabo en el proyecto
«Análisis y verificación de la adaptación e interacción multimodal accesible en la realización de exámenes de aprendizaje
de idiomas sobre dispositivos móviles», subvencionado por la Universidad Politécnica de Valencia dentro del
programa: «Proyectos de nuevas líneas de investigación multidisciplinares. PAID-05-10».
multimodalidad en los entornos digitales interactivos aplicados a las pruebas de selectividad
en el área de conocimiento de idiomas y que han sido desarrollados en los últimos años en
diferentes proyectos de investigación. Las investigaciones surgidas a partir de la automatización
telemática de las pruebas de selectividad, en el ámbito de la gestión, se relacionan con
trabajos que tratan de abordar la problemática relativa al acceso online a las pruebas, y que
permitirían en el futuro gestionar de manera eficiente la ejecución del propio examen y la
organización semiautomática de su corrección por Internet. Paralelamente, se ha abordado
el uso de aplicaciones multiplataforma y/o multinavegador, capaces de asumir los retos de la
validación técnica y funcional de la accesibilidad que permita su acceso universal. La multimodalidad
aplicada a los métodos de navegación durante la realización de la prueba telemática es posible gracias a los dispositivos ubicuos que permitirán la interacción simultánea en
el proceso de introducción de datos por parte del alumno. La propuesta del presente trabajo
consiste en demostrar la viabilidad técnica del proceso de ejecución del examen, en función
de las variables tecnológicas y formales de la navegación, considerando el examen disponible
en la actualidad, en dispositivos ubicuos que permitirán avanzar en los procesos de aprendizaje
de lenguas asistido por ordenador, también llamado CALL (Computer-Assisted Language Learning).
El desarrollo de la investigación ha permitido la creación de un prototipo que servirá
para analizar y validar la funcionalidad de este tipo de tecnologías interactivas adaptadas a la
realización de los exámenes de acceso a la universidad., Nuestro agradecimiento al Ministerio de Ciencia e Innovación (MICINN) por la financiación del Proyecto de Investigación
(con cofinanciación FEDER) en el marco del Plan Nacional I+D+I «Orientación, propuestas y enseñanza
para la sección de inglés en la Prueba de Acceso a la Universidad». Referencia FFI2011-22442.
Asimismo, parte del presente trabajo se ha desarrollado gracias a las investigaciones llevadas a cabo en el proyecto
«Análisis y verificación de la adaptación e interacción multimodal accesible en la realización de exámenes de aprendizaje
de idiomas sobre dispositivos móviles», subvencionado por la Universidad Politécnica de Valencia dentro del
programa: «Proyectos de nuevas líneas de investigación multidisciplinares. PAID-05-10».
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación, Universitat Politècnica de València//FFI2011-22442, PAID-05-10
La interactividad multimodal en la sección de lengua extranjera de la Prueba de Acceso a la Universidad en España, Multimodal Interactivity in the Foreign Language Section of the Spanish University Admission Examination
RiuNet. Repositorio Institucional de la Universitat Politécnica de Valéncia
- Magal Royo, Teresa|||0000-0002-7640-6264
- Giménez López, José Luis|||0000-0003-1762-3071
[EN] This paper shows the enormous potential of the concept of multimodality in interactive digital environments when applied to language tests for university admission exams. Some of these concepts have been dealt with recently in various research projects. Research into the automation of on-line university admission exams has been prompted by the need to efficiently manage on-line tests and handle the task of exam marking semi-automatically. At the same time, we have addressed the use of multi-platform and/or multi-browser applications to handle the technical and functional validation of accessibility issues and to enable universal access. The application of multi-modality to methods of navigation during an examination is made possible by mobile devices that allow simultaneous interaction when students input data. This paper aims to demonstrate the technical feasibility of the implementation process for an examination with respect to the technological and formal variables of navigation in the exam. These variables are currently being handled in mobile devices, and the result is a further advancement in the process of Computer-Assisted Language Learning (CALL). This research has enabled the creation of a prototype that analyzes and validates the functionality of multimodal applications adapted to university admission exams., [ES] En el presente trabajo se muestran las enormes posibilidades que ofrece el concepto de multimodalidad en los entornos digitales interactivos aplicados a las pruebas de selectividad en el área de conocimiento de idiomas y que han sido desarrollados en los últimos años en diferentes proyectos de investigación. Las investigaciones surgidas a partir de la automatización telemática de las pruebas de selectividad, en el ámbito de la gestión, se relacionan con trabajos que tratan de abordar la problemática relativa al acceso online a las pruebas, y que permitirían en el futuro gestionar de manera eficiente la ejecución del propio examen y la organización semiautomática de su corrección por Internet. Paralelamente, se ha abordado el uso de aplicaciones multiplataforma y/o multinavegador, capaces de asumir los retos de la validación técnica y funcional de la accesibilidad que permita su acceso universal. La multimodalidad aplicada a los métodos de navegación durante la realización de la prueba telemática es posible gracias a los dispositivos ubicuos que permitirán la interacción simultánea en el proceso de introducción de datos por parte del alumno. La propuesta del presente trabajo consiste en demostrar la viabilidad técnica del proceso de ejecución del examen, en función de las variables tecnológicas y formales de la navegación, considerando el examen disponible en la actualidad, en dispositivos ubicuos que permitirán avanzar en los procesos de aprendizaje de lenguas asistido por ordenador, también llamado CALL (Computer-Assisted Language Learning). El desarrollo de la investigación ha permitido la creación de un prototipo que servirá para analizar y validar la funcionalidad de este tipo de tecnologías interactivas adaptadas a la realización de los exámenes de acceso a la universidad., Nuestro agradecimiento al Ministerio de Ciencia e Innovación (MICINN) por la financiación del Proyecto de Investigación (con cofinanciación FEDER) en el marco del Plan Nacional I+D+I «Orientación, propuestas y enseñanza
para la sección de inglés en la Prueba de Acceso a la Universidad». Referencia FFI2011-22442.
Asimismo, parte del presente trabajo se ha desarrollado gracias a las investigaciones llevadas a cabo en el proyecto
«Análisis y verificación de la adaptación e interacción multimodal accesible en la realización de exámenes de aprendizaje de idiomas sobre dispositivos móviles», subvencionado por la Universidad Politécnica de Valencia dentro del
programa: «Proyectos de nuevas líneas de investigación multidisciplinares. PAID-05-10»
para la sección de inglés en la Prueba de Acceso a la Universidad». Referencia FFI2011-22442.
Asimismo, parte del presente trabajo se ha desarrollado gracias a las investigaciones llevadas a cabo en el proyecto
«Análisis y verificación de la adaptación e interacción multimodal accesible en la realización de exámenes de aprendizaje de idiomas sobre dispositivos móviles», subvencionado por la Universidad Politécnica de Valencia dentro del
programa: «Proyectos de nuevas líneas de investigación multidisciplinares. PAID-05-10»
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación, Universitat Politècnica de València//FFI2011-22442, PAID-05-10
An overview of the needs of technology in language learning in Spain
RiuNet. Repositorio Institucional de la Universitat Politécnica de Valéncia
- García Laborda, Jesús
- Magal Royo, Teresa|||0000-0002-7640-6264
- Barcena Madera, E.
[EN] Over the few years, computer based language testing has become prevailing worldwide. The number of institutions the use computers as the main means of delivery has increased dramatically. Many students face each day tests for well-known high-stakes decisions which imply the knowledge and ability to use technology to provide evidence of language mastery. However, this situation is not the same everywhere. While countries like the United States or the United Kingdom are spearheads of this tendency, others like Spain, lag way behind. This paper addresses the needs of use of computer based language testing in the new Spanish educational system. To do so, this paper introduces the current situation in Spain, then proceeds to do a SWOT analysis emphasizing the lacks and opportunities for language based assessments and concludes by stating the positive issues involving them., The authors would like to thank the Ministry of Economy and Competitiveness for funding the research project
(with co-finance by ERDF) within the framework of the National R + D + I (2011-2014) "Guidance, proposals and
teaching for English section in the entrance examination to the University" (Reference FFI2011-22442). The
researchers would also thank the Spanish Ministry of Education, Culture and Sports because without the grant for
the Senior Researchers Mobility this paper would probably have not been possible.
(with co-finance by ERDF) within the framework of the National R + D + I (2011-2014) "Guidance, proposals and
teaching for English section in the entrance examination to the University" (Reference FFI2011-22442). The
researchers would also thank the Spanish Ministry of Education, Culture and Sports because without the grant for
the Senior Researchers Mobility this paper would probably have not been possible.
Mobile Phones for Spain’s University Entrance Examination Language Test
RiuNet. Repositorio Institucional de la Universitat Politécnica de Valéncia
- García Laborda, Jesús
- Magal Royo, Teresa|||0000-0002-7640-6264
- Frances Litzler, Mary
- Giménez-López, José Luis
[EN] Few tests were delivered using mobile phones a few years ago, but the flexibility and capability of these devices make them valuable tools even for high stakes testing. This paper addresses research done through the PAULEX (2007-2010) and OPENPAU (2012-2014) research projects at the Universidad Politécnica de Valencia and Universidad de Alcalá (Spain) to provide a powerful but low cost delivery system for the foreign language paper of the Spanish College Entrance Examination (henceforth PAU). The first project, PAULEX, intended to create a robust mobile platform for language testing while the second, OPENPAU, examined the specific applications of ubiquitous devices to create more dynamic forms of assessment. This paper focuses on the projects design, testing theory, and technical evolution including visual ergonomics. The current results demonstrate the technical and didactic feasibility of mobile-based formal assessment that aligns student needs with the kind of inferences that the mobile based language test should provide academic authorities., The authors would like to thank the Ministry of Economy and Competitiveness for funding the research project (with
co-financing by ERDF) within the framework of the National R + D + I (2011-2014) "Guidance, proposals and
teaching for English section in the entrance examination to the University" (Reference FFI2011-22442). The
researchers would also thank the Spanish Ministry of Education, Culture, and Sports because without the grant for
the Senior Researchers Mobility this paper would probably have not been possible.
co-financing by ERDF) within the framework of the National R + D + I (2011-2014) "Guidance, proposals and
teaching for English section in the entrance examination to the University" (Reference FFI2011-22442). The
researchers would also thank the Spanish Ministry of Education, Culture, and Sports because without the grant for
the Senior Researchers Mobility this paper would probably have not been possible.
¿Cómo ven lo maestros en formación la futura evaluación estandarizada a través de tabletas digitales?
RiuNet. Repositorio Institucional de la Universitat Politécnica de Valéncia
- García Laborda, Jesús
- Magal Royo, Teresa|||0000-0002-7640-6264
[EN] The field of evaluation is acquiring growing importance in Spain . Until recently scholars specialty were few in our country and even today, in the field of foreign languages , the number of researchers is
small. One area where the assessment of foreign languages in Spain has been recently set is that of ubiquity. Projects like PAULEX Universitas and more recently OPENPAU have revealed the necessity
of the use of mobile devices for conducting standardized tests. In this case we focus on a study conducted on the attitudes of 23 Grade Teacher Training Primary students on the use of mobile devices for assessment in the classroom. The results show great interest and applicability of the system in elementary classrooms., [ES] El campo de la evaluación va adquiriendo una importancia progresiva en España. Hasta hace pocos años los estudiosos de la especialidad eran pocos en nuestro país y aun hoy, en el campo de las lenguas extranjeras, el número de investigadores es pequeño. Una de las áreas donde la evaluación de lenguas extranjeras en España se ha fijado recientemente es la de la ubiquidad. Proyectos como PAULEX Universitas y más recientemente OPENPAU han puesto de manifiesto la necesidad del uso de dispositivos móviles para la realización de pruebas estandarizadas. En este caso nos centramos en un estudio de actitudes realizado con 23 alumnos del Grado de Magisterio de Primaria sobre el uso de dispositivos móviles para la evaluación en el aula. Los resultados muestran su gran interés y la aplicabilidad del sistema en las aulas de primaria, Los autores quisieran expresar su agradecimiento al Ministerio de Ciencia e Innovación del Gobierno de España por la subvención recibida, dentro del Plan Nacional de I+D+I en su convocatoria de 2011, para llevar a cabo el proyecto OPENPAU (Orientación, propuestas y enseñanza para la sección de inglés en la Prueba de Acceso a la Universidad, FFI2011-22442)
small. One area where the assessment of foreign languages in Spain has been recently set is that of ubiquity. Projects like PAULEX Universitas and more recently OPENPAU have revealed the necessity
of the use of mobile devices for conducting standardized tests. In this case we focus on a study conducted on the attitudes of 23 Grade Teacher Training Primary students on the use of mobile devices for assessment in the classroom. The results show great interest and applicability of the system in elementary classrooms., [ES] El campo de la evaluación va adquiriendo una importancia progresiva en España. Hasta hace pocos años los estudiosos de la especialidad eran pocos en nuestro país y aun hoy, en el campo de las lenguas extranjeras, el número de investigadores es pequeño. Una de las áreas donde la evaluación de lenguas extranjeras en España se ha fijado recientemente es la de la ubiquidad. Proyectos como PAULEX Universitas y más recientemente OPENPAU han puesto de manifiesto la necesidad del uso de dispositivos móviles para la realización de pruebas estandarizadas. En este caso nos centramos en un estudio de actitudes realizado con 23 alumnos del Grado de Magisterio de Primaria sobre el uso de dispositivos móviles para la evaluación en el aula. Los resultados muestran su gran interés y la aplicabilidad del sistema en las aulas de primaria, Los autores quisieran expresar su agradecimiento al Ministerio de Ciencia e Innovación del Gobierno de España por la subvención recibida, dentro del Plan Nacional de I+D+I en su convocatoria de 2011, para llevar a cabo el proyecto OPENPAU (Orientación, propuestas y enseñanza para la sección de inglés en la Prueba de Acceso a la Universidad, FFI2011-22442)
Looking towards the Future of Language Assessment: Usability of Tablet PCs in Language Testing
RiuNet. Repositorio Institucional de la Universitat Politécnica de Valéncia
- García Laborda, Jesús
- Magal Royo, Teresa|||0000-0002-7640-6264
- Bakieva, Margarita
[EN] This research addresses the change in how the Spanish University Entrance Examination can be delivered in the future. There is a wide acknowledgement that computer tests are very demanding for the delivering institutions which makes computer language testing difficult to implement. However, the use of tablet PCs can facilitate the delivery at even lower cost than the regular computer based language testing. 183 students in their last year of high school took a computer based language test which included reading, writing, listening and speaking. The research aspects were 1) whether they feel at ease with the tablet PC exam; 2) if they felt that visual aspects were accessible and 3) whether the interface organization was clear. The paper first has a brief description of the OPENPAU (R) platform, after it addresses the field study based on questionnaires and observations with students during the test delivery, finally the results indicate that this means of language test delivery could be adequate not only for the Spanish University Entrance Examination but for most standardized tests., The researchers would like to express their gratitude to the Ministry of Research and Innovation of Spain (MICINN) for supporting the development and implementation OPENPAU research project (FFI2011-22442) with cofounding with FEDER funds
under the 2008-2011 plan.
under the 2008-2011 plan.
Communicative Language Testing: Implications for Computer Based Language Testing in French for Specific Purposes
RiuNet. Repositorio Institucional de la Universitat Politécnica de Valéncia
- García Laborda, Jesús
- López-Santiago, Mercedes|||0000-0002-3270-0541
- Otero de Juan, Nuria
- Alvarez Alvarez, Alfredo
[EN] Current evolutions of language testing have led to integrating computers in FSP assessments both in oral and written communicative tasks. This paper deals with two main issues: learners expectations about the types of questions in FSP computer based assessments and the relation with their own experience. This paper describes the experience of 23 freshmen French students enrolled in the Universitat Politecnica de Valencia who took a computer based version of a FSP test. Their attitudes were observed and annotated. The learners expressed their difficulties in taking a FSP computer delivered test. The paper suggests that the dramatic change between general French and French for Specific Purposes may imply significant differences in the students to the new computer context due to the changes in vocabulary, register and language use as well as computer ergonomics. The paper concludes: firstly, that basic notions of certain specialized forms and vocabulary should be introduced in high school; secondly, that FSP should tend to be more communicative and that FSP teaching should be more reflective and communicative than it may be in colleges at the moment; thirdly, that if computer based tests may be a valuable tool in FSP testing (Garcia Laborda et al, 2010), item choice and prompts should be carefully considered. The analysis hereby presented is contextualized in computer based language testing and is a relevant part of the OPENPAU (MINECO FFI2011-22442) project., The researchers would like to express their gratitude to the Ministry of Economy and Competitiveness (MINECO)
with co-founding with ERDF funds under the 2008-2011 plan. for supporting the development and implementation of
OPENPAU project (MINECO FFI2011-22442). The researchers would also like to than the participation of the Camille
Research group of Universidad Politécnica de Valencia (Spain) for allowing Dr. López participate in this research and
its evolutions from 2009 to 2013
with co-founding with ERDF funds under the 2008-2011 plan. for supporting the development and implementation of
OPENPAU project (MINECO FFI2011-22442). The researchers would also like to than the participation of the Camille
Research group of Universidad Politécnica de Valencia (Spain) for allowing Dr. López participate in this research and
its evolutions from 2009 to 2013
La integración de las TIC en la formación bilingüe: perspectivas en la formación del profesorado
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- García Laborda, Jesús
Son numerosos los estudios que atestiguan que las experiencias como discente o incluso las vivencias propias son, de alguna manera, el prima que mediatiza la actuación en el aula del docente. Por eso, el valor de las actitudes del profesorado en formación condiciona su propia carrera docente en los primeros años. En una época en la que el término ?nativo digital? está siento sustituido por ?usuario digital? bien cabe la pregunta sobre cuál es la presencia en el aula bilingüe de las nuevas tecnología. En este trabajo se presenta un estudio realizado en la Universidad de Alcalá a través de un cuestionario sobre las actitudes de uso de tecnología digital de futuros profesores para colegios bilingües., There are numerous studies that show that the experiences as students or even
personal experiences are, somehow, the main factor that bias the teacher’s performance
in the classroom. That's why, the value of the attitudes of the teachers in training
determines their own teaching career in the first years. In a time in which the term
“native digitalis” is being replaced by “digital user ” we can wonder what is the
presence is of the technology in the bilingual classroom. This paper shows a study done
in the university of Alcala through a questionnaire on the attitudes on the use of digital
technology of future teachers for bilingual schools., Ministerio de Ciencia e Innovación
personal experiences are, somehow, the main factor that bias the teacher’s performance
in the classroom. That's why, the value of the attitudes of the teachers in training
determines their own teaching career in the first years. In a time in which the term
“native digitalis” is being replaced by “digital user ” we can wonder what is the
presence is of the technology in the bilingual classroom. This paper shows a study done
in the university of Alcala through a questionnaire on the attitudes on the use of digital
technology of future teachers for bilingual schools., Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Washback factors and inference predictors in the Spanish University Examination: The OPENPAU Project (FFI2011-22442)
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- García Laborda, Jesús
- Litzler Jerman, Mary Frances
- González Such, José
- Bakieva, Margarita
- Otero de Juan, Nuria
Background: University Entrance Examinations provide information the student?s opportunities to succeed in their academic university career. However, the current foreign language paper of the Spanish University Entrance Examination does no permit to obtain enough evidence to make academic inferences. Purpose of Study: The purpose of this study was to determine if the new test would serve for these objectives according to the students? needs and expected use of the language. Sources of Evidence: Based on Chapelle (2007) and García Laborda (2010). Analysis and results: Primary findings indicate that the test requires a deep revision in the test items, task typology and, overall, the test definition, Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Mobile phones for Spain's University Entrance Examination language test
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- García Laborda, Jesús
- Magal Royo, Teresa
- Litzler Jerman, Mary Frances
- Gimenez Lopez, Jose Luis
Few tests were delivered using mobile phones a few years ago, but the flexibility and capability of these devices make them valuable tools even for high stakes testing. This paper addresses research done through the PAULEX (2007-2010) and OPENPAU (2012-2014) research projects at the Universidad Politécnica de Valencia and Universidad de Alcalá (Spain) to provide a powerful but low cost delivery system for the foreign language paper of the Spanish College Entrance Examination (henceforth PAU). The first project, PAULEX, intended to create a robust mobile platform for language testing while the second, OPENPAU, examined the specific applications of ubiquitous devices to create more dynamic forms of assessment. This paper focuses on the projects? design, testing theory, and technical evolution including visual ergonomics. The current results demonstrate the technical and didactic feasibility of mobile-based formal assessment that aligns student needs with the kind of inferences that the mobile based language test should provide academic authorities., Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Reacciones iniciales de los profesores a la preparación de la prueba informatizada de acceso a la universidad
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- García Laborda, Jesús
El proyecto PAULEX ha previsto y validado las posibilidades de realizar una prueba informatizada de acceso a la universidad. Este artículo trata de estudiar las dificultades potenciales de profesores integrados en cursos de formación en caso de que este examen vea la luz alguna vez. Para ello, se recogen las actitudes de 27 profesores en un curso de desarrollo profesional sobre evaluación y su realización en plataformas informática de evaluación organizado en la Universidad Politécnica de Valencia en 2009. Los resultados del análisis demuestran que, aunque los profesores se sienten motivados hacia este tipo de cursos por considerar su importancia práctica para su tarea docente, la tecnología aún crea ansiedad, y que la novedad del sistema requiere de la formación de los profesores que se vean involucrados., The project on the Computer-based University Entrance Examination (PAULEX) has tested and verified the possibility
of implementing an internet-based university access examination. This paper addresses potential difficulties for teachers on training courses if this examination were ever implemented. The study surveyed the attitudes of 27 teachers
on a professional training course on assessment and its delivery through computer-based testing platforms held in
the Polytechnic University of Valencia in 2009. The findings show that although the teachers are motivated by this
type of course because of its practical importance, they are still vary of teaching through technology and any new
system requires teachers to be properly trained, Ministerio de Ciencia e Innovación
of implementing an internet-based university access examination. This paper addresses potential difficulties for teachers on training courses if this examination were ever implemented. The study surveyed the attitudes of 27 teachers
on a professional training course on assessment and its delivery through computer-based testing platforms held in
the Polytechnic University of Valencia in 2009. The findings show that although the teachers are motivated by this
type of course because of its practical importance, they are still vary of teaching through technology and any new
system requires teachers to be properly trained, Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Multimodal interactivity in foreign language testing
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- Garcia Laborda, Jesus
- Magal Royo, Teresa
Multimodality in interactive digital environments for second language acquisition testing has been begun to be used only very lately. Some of the multimodality concepts have been recently developed in various research projects. Research into the automation of online university entrance exams has been prompted by the need to efficiently manage online tests and handle the task of exam marking semi-automatically. At the same time, we have addressed the use of multi-platform and/or multi-browser applications to handle the technical and functional validation of accessibility and so enable universal access. The application of multi-modularity to methods of navigation during the examination is possible in mobile devices that enable simultaneous interaction when students input data. This chapter aims to demonstrate the technical feasibility of the implementation process for an examination in regard to the technological and formal variables of navigation in the exam. These variables are currently being handled in mobile devices and the result is a further advancement in the process of Computer Aided Language Learning, CALL. This paper presents the multimodal approach has been taken into account in the development of an online prototype which validates the functional and technical assumptions adapted to university entrance exams for foreign languages., Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Setting the standards for the foreign language speaking tasks of the New Baccalaureate General Test
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- Garcia Laborda, Jesus
- Bueno Alastuey, María Camino
- Luque Agullo, Gloria
- Muñoz Alcon, Ana
One of the most significant aspects of the Spanish new educational reform is the Baccalaureate General Test which is intended to replace the former University Entrance Examination. The new test will include an oral part, which needs to be created, based on current research on the field (Bueno-Alastuey & Luque, 2010), and tested with students from different regions in Spain to confirm its validity. This paper describes the preparation and first results of a pilot study using some proposed tasks. The speaking tasks were based on the ones currently used in the Cambridge Preliminary English Test but conveniently adapted to the Spanish context as suggested by some studies (Amengual-Pizarro & Mendez García, 2010). This paper shows the perceived strengths and weaknesses of those tasks and the test based on current testing literature on construct definition (Bachman & Palmer, 1996) and validation (Weir, 2005; Fulcher, 2010; Ekbatani, 2011). Results showed that the test corresponds better to classroom practice and favors both washback and language development at a lower cost., Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Item and test construct definition for the New Spanish High School Leaving Diploma: A proposal
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- García Laborda, Jesús
- Martín Monge, Elena María
The current English section of the University Entrance Examination (PAU) has kept the same format for twenty years. The Bologna process has provided new reasons to vary its current format, since the majority of international reputed tests usually include oral sections with both listening and speaking tasks. Recently the Universidad de Alcalá (Madrid) was granted the funds to suggest and experiment the new format through the OPENPAU project. This paper justifies the introduction of the Spanish Baccalaureate Final Evaluation in terms of a re-design of the tasks in line with the Communicative Approach and the Common European Framework of Reference and also taking into account the distinctive features of a language test in order to be valid and useful (construct validity, reliability, impact, practicality and quality management). Furthermore, it provides sound suggestions for a computer-based delivery which could be done through the use of mobile devices. The article concludes with the belief that the new diploma may serve to overcome the deficiencies of the current exam if rigorous studies are undertaken and research-based decisions are reached., La actual sección de inglés dentro de la Prueba de Acceso a la Universidad (PAU) ha mantenido el mismo
formato durante veinte años. La reforma universitaria de Bolonia ha proporcionado nuevas razones para
modificar el actual formato, ya que la mayoría de los exámenes internacionales de reconocido prestigio incluyen
secciones orales con tareas de comprensión y expresión. Recientemente la Universidad de Alcalá (Madrid)
recibió fondos para proponer y experimentar con un nuevo formato a través del proyecto OPENPAU. Este
artículo justifica la introducción de la Evaluación Final de Bachillerato en lengua inglesa en términos de un
rediseño de tareas en línea con el Enfoque Comunicativo y el Marco Común Europeo de Referencia, que
también tome en cuenta las características distintivas de un test de lenguas de manera que sea válido y útil
(validez del constructo, fiabilidad, impacto, practicidad y gestión de la calidad). Además, proporciona sólidas
sugerencias para la puesta en marcha de un examen informatizado que podría realizarse a través de dispositivos
móviles. El artículo finaliza con el convencimiento de que esta nueva evaluación puede servir para superar las
deficiencias de la prueba actual si se llevan a cabo estudios rigurosos y las decisiones alcanzadas se apoyan en la
investigación realizada, Ministerio de Ciencia e Innovación
formato durante veinte años. La reforma universitaria de Bolonia ha proporcionado nuevas razones para
modificar el actual formato, ya que la mayoría de los exámenes internacionales de reconocido prestigio incluyen
secciones orales con tareas de comprensión y expresión. Recientemente la Universidad de Alcalá (Madrid)
recibió fondos para proponer y experimentar con un nuevo formato a través del proyecto OPENPAU. Este
artículo justifica la introducción de la Evaluación Final de Bachillerato en lengua inglesa en términos de un
rediseño de tareas en línea con el Enfoque Comunicativo y el Marco Común Europeo de Referencia, que
también tome en cuenta las características distintivas de un test de lenguas de manera que sea válido y útil
(validez del constructo, fiabilidad, impacto, practicidad y gestión de la calidad). Además, proporciona sólidas
sugerencias para la puesta en marcha de un examen informatizado que podría realizarse a través de dispositivos
móviles. El artículo finaliza con el convencimiento de que esta nueva evaluación puede servir para superar las
deficiencias de la prueba actual si se llevan a cabo estudios rigurosos y las decisiones alcanzadas se apoyan en la
investigación realizada, Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Estructura, percepción, factores no-lingüísticos y cuestionamientos de entrevistas OPI en español: una propuesta de aplicación a la Prueba General de Bachillerato., Structure, perception, facteurs non linguistiques et questions d'entrevues OPI en Espagnol: Une application proposée au Test General du Baccalauréat, Structure, perception, non-linguistic factors and questions of OPI interviews in Spanish: A proposal of application to the General Test Baccalaureate
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- Otero de Juan, Nuria
- García Laborda, Jesús
- Bejarano, Luis G.
Este trabajo presenta un estudio sobre la entrevista oral OPI y su aplicación en el diseño de la futura sección de lenguas extranjeras en la Prueba General de Bachillerato (PGB). Tras la presentación contextual de la OPI y la Prueba General de Bachillerato, se presenta un estudio analizando las actitudes de los candidatos de dicho examen y extrayendo las ideas básicas del mismo para aplicarlas al examen español. En la siguiente parte se presenta la integración de lo experimentado en la OPI en la investigación de la PGB, aspecto que queda muy claramente reflejado en las conclusiones donde se realza la experiencia de la OPI para el estudio de las actitudes de los estudiantes españoles., Cet article présente une étude sur le BPR entrevue orale et son application dans la conception de section de langue étrangère dans l'avenir Test General Baccalauréat (PGB). Suite à la présentation du contexte de l'introduction en bourse et de l'École General Test haute, a présenté une étude analysant les attitudes des candidats de cet examen et en extraire les idées de base de la même s'appliquer à l'examen espagnol. La section suivante présente
l'intégration de l'introduction en bourse a connu dans les enquêtes sur le PIB, ce qui est très clairement reflété dans les conclusions qui améliore l'expérience de l'introduction en bourse pour l'étude des attitudes des étudiants espagnols., This paper presents a study on the oral interview OPI and its application to the design of the future foreign language section in the General Test of Baccalaureate (PGB). After the presentation of the IPO and the General Test of Baccalaureate context, a study analyzing the attitudes of the candidates of that examination and extracting the basic ideas of the same to apply to the Spanish exam is presented. The following section presents the integration of the OPI experience in the research of the PGB, something that is very clearly reflected in the conclusions which enhance the experience of the OPI for the study of the attitudes of Spanish students., Nuestro agradecimiento al Ministerio de Economía y Competitividad por la financiación
del proyecto de investigación (con cofinanciación FEDER) en el marco del Plan Nacional I+D+I «Orientación, propuestas y enseñanza para la sección de inglés en la Prueba de Acceso a la Universidad». Referencia FFI2011-22442
l'intégration de l'introduction en bourse a connu dans les enquêtes sur le PIB, ce qui est très clairement reflété dans les conclusions qui améliore l'expérience de l'introduction en bourse pour l'étude des attitudes des étudiants espagnols., This paper presents a study on the oral interview OPI and its application to the design of the future foreign language section in the General Test of Baccalaureate (PGB). After the presentation of the IPO and the General Test of Baccalaureate context, a study analyzing the attitudes of the candidates of that examination and extracting the basic ideas of the same to apply to the Spanish exam is presented. The following section presents the integration of the OPI experience in the research of the PGB, something that is very clearly reflected in the conclusions which enhance the experience of the OPI for the study of the attitudes of Spanish students., Nuestro agradecimiento al Ministerio de Economía y Competitividad por la financiación
del proyecto de investigación (con cofinanciación FEDER) en el marco del Plan Nacional I+D+I «Orientación, propuestas y enseñanza para la sección de inglés en la Prueba de Acceso a la Universidad». Referencia FFI2011-22442
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Propuestas y realidades para la PAU oral
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- Garcia Laborda, Jesus
- Litzler Jerman, Mary Frances
Este trabajo muestra la actualidad investigadora, social y ministerial sobre la nueva PAU y sus tareas orales. El trabajo se centra en sugerir recomendaciones para organizarla la docencia de acuerdo a las dos propuestas que se barajan en la actualidad. primero debate el estado de la cuestión y posición de universidades y MEC, después analizan y hacen sugerencias para la preparación del examen y finalmente se concluyen con una recomendaciones generales para la preparación de las tareas orales., Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
¿Cómo ven los maestros en formación la futura evaluación estandarizada a través de tabletas digitales?
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- García Laborda, Jesús
- Magal Royo, Teresa
El campo de la evaluación va adquiriendo una importancia progresiva en España. Hasta hace pocos años los estudiosos de la especialidad eran pocos en nuestro país y aun hoy, en el campo de las lenguas extranjeras, el número de investigadores es pequeño. Una de las áreas donde la evaluación de lenguas extranjeras en España se ha fijado recientemente es la de la ubiquidad. Proyectos como PAULEX Universitas y más recientemente OPENPAU han puesto de manifiesto la necesidad del uso de dispositivos móviles para la realización de pruebas estandarizadas. En este caso nos centramos en un estudio de actitudes realizado con 23 alumnos del Grado de Magisterio de Primaria sobre el uso de dispositivos móviles para la evaluación en el aula. Los resultados muestran su gran interés y la aplicabilidad del sistema en las aulas de primaria, The field of evaluation is acquiring growing importance in Spain .
Until recently scholars specialty were few in our country and even
today, in the field of foreign languages , the number of researchers is
small. One area where the assessment of foreign languages in Spain
has been recently set is that of ubiquity. Projects like PAULEX
Universitas and more recently OPENPAU have revealed the necessity
of the use of mobile devices for conducting standardized tests. In this
case we focus on a study conducted on the attitudes of 23 Grade
Teacher Training Primary students on the use of mobile devices for
assessment in the classroom. The results show great interest and
applicability of the system in elementary classrooms., Ministerio de Ciencia e Innovación
Until recently scholars specialty were few in our country and even
today, in the field of foreign languages , the number of researchers is
small. One area where the assessment of foreign languages in Spain
has been recently set is that of ubiquity. Projects like PAULEX
Universitas and more recently OPENPAU have revealed the necessity
of the use of mobile devices for conducting standardized tests. In this
case we focus on a study conducted on the attitudes of 23 Grade
Teacher Training Primary students on the use of mobile devices for
assessment in the classroom. The results show great interest and
applicability of the system in elementary classrooms., Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Human communicative dialogic practices in content and language-based educational interactions with technology
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- García Laborda, Jesús
- García Esteban, Soraya
Anthropology has paid close attention to linguistic interaction andforeign language learning. This study approaches the use of dialogic learning that has strong roots in anthropology, sociology and applied linguistics. Following earlier research on teaching content in English in different subjects of teacher training through dialogic interaction, this paper focuses on the specific use of digital technology as a support for analysis through teacher-instructor interaction, as a means of social interaction, and as the creation of self-designed materials for content language integrated learning. Data is obtained from group discussions using digital content. Results indicate that technology represents a shifting pedagogical paradigm to enhance interaction in the Zone of Proximal Development and promote learning content in English through self and peer reflection.The findings of this study may serve as a monitor for content and language integrated learning educators aiming to enhance principled communicative insightful teachingwith technology, Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
A comparison of pre-service towards testing: the Spanish Baccalaureate general test and the American OPI
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- Otero De Juan, Nuria
- García Laborda, Jesús
- Litzler Jerman, Mary Frances
- Megías Rosa, Manuel
- Bejarano, Luis G.
Problem Statement: One of the most frequently neglected aspects of testing is teachers? attitudes. Overall, in-service teachers may have a preconception of what testing means and what its implications are both in high and low stakes testing. However, very few studies have addressed the realities or opinions of pre-service teachers. Methods: Two groups of pre-service teachers in the second and fourth year of college in the United State and Spain participated in a pilot study and took a questionnaire about testing styles, exam implications, format and attitudes towards the task of assessment. The study is funded by the Ministry of Economy and Competitiveness in Spain and Valdosta State University in the United States. Findings and Results: The study suggests that pre-service training is necessary to get adapted to a high stakes test based educational system. It also shows that pre-service teachers shape more their ideas as test candidates than as educators. Conclusions and Recommendations: American pre-service teachers are better prepared for test delivery and organization. Besides, the distorted ideas and ideological distance between the testing concepts and the candidates' internal opinions should possibly be revised and more time should be devoted to the process of testing, which is commonly forgotten in language courses., Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
¿Cuánto aprendí en la secundaria? Las actitudes de los estudiantes universitarios de primer año respecto a la relación enseñanza-aprendizaje de su segunda lengua en la escuela secundaria en tres contextos internacionales, How much did i learn in high school? First year university students’ attitudes in relation to the teaching-learning process in a second language in high school in three international contexts
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- García Laborda, Jesús
- Simmons, Mathea
- Bejarano, Luis G.
El objetivo fundamental de este estudio es observar y recopilar información sobre las percepciones de los alumnos y las dificultades detectadas en sus estudios en la escuela secundaria en tres diferentes contextos: Valencia (España), Flandes (Bélgica) y Valdosta (Georgia, EEUU). Los participantes en este estudio fueron 82 estudiantes universitarios de primer año matriculados en la Universidad Politécnica de Valencia, la Universidad de Amres y la Universidad de Valdosta State. Los datos se obtuvieron a través de cuestionarios y un estudio en tres niveles: investigadores, profesores y una pequeña muestra de estudiantes. Debido a la muestra limitada, los resultados no pueden ser generalizados pero ofrecen cierta luz para futuros estudios en el campo de la enseñanza de idiomas en la escuela secundaria. El análisis de los datos indicó que los tres grupos comparten problemas comunes como el uso limitado de materiales educativos u oportunidades de aprendizaje fuera del aula, la metodología de los profesores de enseñanza secundaria y las actitudes hacia la lengua extranjera. Estos hallazgos enfatizan la importancia de metodologías globales que guíen a los estudiantes en el uso de recursos tanto dentro como fuera de clase. Los resultados también indican que los estudiantes de secundaria podrían no ser tan diferentes, a pesar de pertenecer a culturas de origen distintas y poseer lenguas maternas diferentes., The ultimate goal of this study is to observe and gather information on the
students’ perceptions on the factual constraints during their high school studies in three different contexts: Valencia (Spain), Flandes (Belgium) and Valdosta (USA). The participants in this study were 82 first year college students
enrolled in the Polytechnic University of Valencia, the University of Amres and
the State University of Valdosta. Data were gathered by means of questionnaires and preceded by a focus group and a careful design of the questionnaire
at three levels: researchers, teachers and a small sample of students. Because
the sample is rather limited, the findings cannot be over generalized but they
show some light for further studies in the field of high school language instruction. Analysis of data indicated that the three groups share common
problems such as the limited use of out of class language learning materials or
learning opportunities, the high school teachers’ methodology and the students’ attitudes towards the target language. These findings stress the importance of using global methodologies that appropriately lead the students in
their use of in and out of the classroom resources. The results also indicate
that high school language learners may not be so different despite their original cultures and mother tongue., Ministerio de Educación y Ciencia, Ministerio de Ciencia e Innovación
students’ perceptions on the factual constraints during their high school studies in three different contexts: Valencia (Spain), Flandes (Belgium) and Valdosta (USA). The participants in this study were 82 first year college students
enrolled in the Polytechnic University of Valencia, the University of Amres and
the State University of Valdosta. Data were gathered by means of questionnaires and preceded by a focus group and a careful design of the questionnaire
at three levels: researchers, teachers and a small sample of students. Because
the sample is rather limited, the findings cannot be over generalized but they
show some light for further studies in the field of high school language instruction. Analysis of data indicated that the three groups share common
problems such as the limited use of out of class language learning materials or
learning opportunities, the high school teachers’ methodology and the students’ attitudes towards the target language. These findings stress the importance of using global methodologies that appropriately lead the students in
their use of in and out of the classroom resources. The results also indicate
that high school language learners may not be so different despite their original cultures and mother tongue., Ministerio de Educación y Ciencia, Ministerio de Ciencia e Innovación
From monolingual to bilingual through testing: The OPENPAU Project (FFI2011-22442)
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- Garcia Laborda, Jesus
- Litzler Jerman, Mary Frances
Este documento se considera que es un capítulo de libro en lugar de libro, Teachers in Spain have long criticised the effect of language testing in their classrooms. For example, García Laborda and Fernández Álvarez (2012) discuss the reactions of teachers from Navarre (northern Spain) and Madrid towards the country?s current University Entrance Examination (Prueba de Acceso a la Universidad, henceforth, PAU), the most important high-stakes test in the country. The exam has no speaking or listening tasks, and the teachers feel that this format impedes development of oral skills. Although the potentially positive impact of including speaking and listening tasks (Alderson and Wall 1993, Hughes 1989) is one of the main reasons for changing the PAU, the delivery and rubrics of the components must first be designed (García Laborda and Martin-Monje 2013). The main goal of this paper is to address what has been done in the last year in relation to these issues. Some of the results of research carried out through the OPENPAU project in Spain, which emphasises the application of technology to individual and paired/group testing, are described here. The paper concludes that the use of low-cost technology for the test may have a very positive impact on the Spanish educational system. It also suggests that the integration of speaking tasks at the end of different educational cycles can also have a potentially positive washback effect (Wall 2000, Wall and Alderson 1993), Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Differences and similarities between oral and written competence in Spanish pre-university students. A correlation study.
e_Buah Biblioteca Digital Universidad de Alcalá
- García Laborda, Jesús
- Díez-Bedmar, María Belén
- Martín Monje, Elena
- Fernández Álvarez, Miguel
The Foreign Language (FL) section of Spanish University Entrance Examination (EFL-PAU) has had few revisions over the last twenty years. The Spanish government has substituted the old EFL-PAU University Entrance Examination by a high stakes Baccalaureate Final Evaluation. However, further changes are expected in the coming years. Among the most important ones for the Foreign Language Section is a deep and necessary revision with the inclusion of new types of tasks. To try and inform the decisions made for the new Baccalaureate Final Evaluation, this article reports on the quantitative and qualitative analyses conducted thanks to a pilot oral test carried out with 772 recorded candidate performances. Three main goals were established for this research: 1) to find out the most important variables which characterize foreign language learning in secondary school in Spain; 2) to find out if there is any correlation between the oral competence of students at the end of their non-compulsory secondary education (as obtained from the pilot study) and the marks students obtain in the University Entrance Examination (which does not include the oral skill); and 3) to find out any aspects related to EFL teaching and learning which may potentially enhance oral performance. The results of this paper provide rich information on the students? foreign language learning context, the strong correlation between the written and oral competences and the need to pay attention to three variables which foster the development of oral foreign language in secondary school classrooms, Ministerio de Ciencia e Innovación
Proyecto: Ministerio de Ciencia e Innovación/Programa Nacional de Investigación Fundamental/FFI2011-22442
Uso selectivo de estrategias según la destreza oral: un análisis de libros de texto de enseñanza del inglés usando la modelización categórica, Selective strategy use depending on oral skill: an analysis of EFL course books using categorical modelization
Academica-e. Repositorio Institucional de la Universidad Pública de Navarra
- Luque Agulló, Gloria
- Bueno-Alastuey, María Camino
- Ramos Álvarez, Manuel Miguel
Motivado por el hecho de que investigaciones recientes han demostrado que enseñar explícitamente las estrategias de aprendizaje de la segunda lengua (L2) contribuye a un incremento en el uso de estas estrategias y a una mejora de la competencia oral, este estudio explora el tipo de enseñanza estratégica presente en algunos de los libros más usados en segundo de Bachillerato en España. El estudio consideró si la enseñanza de estrategias de aprendizaje era implícita o explícita, y si el tipo de destreza, comprensión o producción oral, para el que se realiza dicha enseñanza afectaba de alguna manera a la propia selección de estrategias. Se estudió la asociación entre las tres variables (enseñanza, estrategia y destreza) usando una perspectiva de análisis basada en la modelización. Los resultados mostraron, primero, que la selección de estrategias dependía de la destreza; segundo, que el tipo de estrategias seleccionadas no difería estadísticamente según su tipo de enseñanza, explícita o implícita; y tercero, que la enseñanza estratégica en los libros de texto se realiza, en su mayor parte, de una manera implícita, por lo que la enseñanza explicita es insuficiente., As recent research has shown that teaching second language (L2) learning strategies explicitly contributes to an increase in strategy use and in oral proficiency, this study explores the type of oral skill strategic instruction employed in some of the most common textbooks used in the last year of Higher Secondary Education in Spain. The study considered strategy instruction and if the type of oral skill, listening or speaking, affected strategy choice. Three variables and their association were considered using a statistical modelization perspective. Results showed that strategies were selected according to type of skill, that the type of strategies selected for explicit instruction and implicit use did not differ significantly, and that strategies are contemplated mainly implicitlyin textbooks within the units, and so explicit instruction of strategies is not sufficiently promoted in textbooks., Proyecto de investigación FFI2011-22442 “Orientación, propuestas y enseñanza para la sección de inglés en la prueba de acceso a la universidad”, financiado por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España.
Proyecto: MICINN//FFI2011-22442